Pengalaman derma darah

Aku ingat time kecik kemain dengan angkuh dan selfish nya aku cakap "buat apa nak derma darah? Allah dah bagi kat aku,kenapa aku nak kena bagi orang". It was 9 years ago when i was 10 years old.

As time passes by,i know how important blood donation is to someone. I've read a few tweet saying thanks to those who donated their blood.  In fact,they will not be here if there are no blood. Especially kes macam beranak kan.

In fact,mak aku sendiri pun cerita yang dia tumpah darah banyak. Dan doktor masukkan darah.

Plus untuk menguatkan lagi hati aku, sebab actually dari 2019 aku nak derma. Aku ada date yang aim bila pihak hospital buat derma darah, tapi bila hari kejadian aku tak boleh derma for some reason.

Bila tahun 2020, aku beli buku 26 kes by katapilar. Penulis dia terdiri dari kalangan healthcare worker,ada doktor, ada staff nurse,ada medical assistant,dietition,pharmacist.

And dalam buku tu,cerita pasal dorang punya pengalaman yang tak boleh dilupakan. Dan ada a few story yang cerita pasal darah, which is patient kekurangan darah. Ada kes patient perlu more than 12 bag of blood. Sampai darah tak cukup,doktor tak boleh buat operation,bayangkan doktor tu pergi derma darah dulu so that he can save that patient. Darah yang dorang dapat panas je,sebab baru diderma. Semua kat asrama,sapa darah O (tak silap aku) dikejutkan untuk pergi derma. Betapa pentingnya pendermaan darah. Tu yang aku nak sangat derma.

Highly recommended. A really good book indeed. It is full of knowledge. Obviously pasal medical,tapi senang difahami. Aku rasa tak rugi duit aku beli buku ni. 

So,nak jadi cerita,pihak sekolah anjurkan program ni. 
Lagi aku excited. 
Aku punya tahap excited tu, doktor & cikgu suruh pergi rehat,aku isi borang and terus derma darah. Gittew~ 
To prove you that im so freakin excited to donate. 

And pak cik yang in charge,aku tak tahu dia sapa, i mean idk if he is a nurse,ma,doktor or what. 

Tapi dia check darah aku. Darah aku A+ cis,kenapa time exam susah sangat aku nak dapat A+.

Highblood pressure okay,semua okay. So proceed.

Aku pun dah derma.
Pastu dapat beg. Full of mineral water,milo 3 in 1,biskut,jajan sikit. 

Series talk,lepas derma tu pening sikit. Mungkin sebab darah tak cukup dalam badan. Dua hari gak la pening,lepas tu okay balik. 

Here aku attach-kan sekali gambar. 

Doktor puji hb aku bagus which was 14 something. Tapi at the same time,dia kata minum banyak air. Badan aku kurang air. I also dont get it,i drink water more than 2 litre every single day.

Nurse cucuk sekali ja,darah keluar dah. Sapa tau aku,mungkin tau tangan aku ni memang nampak urat. Kulit nipis boleh nampak urat dengan senang. 

Ni melawat orang. Aku bersyukur aku buat awal,tak payah tunggu orang. 


Beberapa kelebihan bila derma darah:
1. Dapat selamatkan 3 nyawa. (Tak perlu jadi superhero pun nak selamatkan orang)
2.dapat kurangkan kalori dalam badan. Which is good untuk sapa pemalas exercise macam aku.
3.mengurangkan risiko sakit jantung dan risiko cancer.



Comments

Popular Posts