Cara nak score english SPM

Sehari sebelum spm, ramai yang datang tanya aku macam mana nak score english. Bila buka whatsapp pon ramai gak tanya macam mana apa semua.

Aku bukan orang yang tepat,tapi i did helped them by giving some tips.

So aku harap tak ada dah orang buat kerja last minit ni. Bayangkan pukul 4 pagi orang mesej tanya "saffi macam mana nak score ni?". No no, a big no.

I mean i know better late than never,but that was not the right time to ask.

Aku start suka english sebab cikgu english aku baik nak mampus. Dia sangat positif dan memberi inspirasi. Okay jangan puji lebih lebih,nanti teacher baca kantoi 😂

So aku start perasan kebolehan diri aku. Sekali lagi,ni bukan riak.aku memang tak leh pi dengan math sains. Means, aku memang tak berjodoh lansung dengan math and sains. Tapi kalau bahasa ni aku boleh. Sebab tu aku push diri aku untuk score bm bi.

Aku share ja,kalau hang rasa berguna,then guna. Kalau rasa useless then just ignore and exit okay.

Sebelum tu,ingin aku ingatkan BAHASA INGGERIS INI ialah satu bahasa. Dimana ianya membawa maksud bukan hari ni study,esok terus perform A+. Bahasa ni tak kisah la Bahasa Melayu, Bahasa Arab atau apa pun, bahasa ini ialah pembelajaran sepanjang hayat. Agak impossible untuk kita mahir bahasa in a very short time. Dia take time. Pesanan aku, jangan study last minutes untuk bahasa ni. Lagi awal study,lagi bagus. 



Tips nak score english SPM

______________________________
1. Watch english materials

Waktu awal awal dulu, aku fikir cara macam mana aku nak belajar sambil enjoy. Waktu tu 14 tahun kot,enjoy was so important lol. Okay,lepas tu aku decide untuk tengok youtube video. Sebab aku memang suka tengok youtube.

Aku start dengan orang melayu yang cakap bahasa inggeris,sebab aku tak paham omputih cakap english,depa cakap laju nak mampus, and depa ada accent depa yang membuatkan aku susah nak faham. So aku start dengan melayu. Waktu tu aku tengok cupcake Aisyah, Faa Firds,Nisha Ezzati. Aku pun enjoy la kan sambil belajar faham apa depa cakap,aku dapat tengok content yang best.

(Banyak lagi youtuber yang best,cuma zaman dulu aku rasa depa 3 orang top ah bagi aku. Zaman la,aku suggestkan hampa tengok Vivy Yusof,Arwind Kumar,Vikar World,Atisha Khan, Allyna Wong,putreeo. )

Bila aku rasa okay sikitt,then baru aku pi tengok video orang putih contohnya jess & gabriel, rosana pansino, antassetia, whatsup mom, mark wiens.

Banyak lagi,hampa kena explore.

Then when i was form 4 aku dah start tengok education video about english macam channel skinny fabs, english with lucy,  dan banyak lagi random channel yang keluar dekat suggestion.

Watch english movie once a week. Buka la subtitle kalau hang lansung tak paham,but at the same time push yourself to understand what r they saying.

_____________________________
2.baca

Baca bukan la bermaksud hang kena mengadap buku ja, baca la blog (e.x blog vivy yusof sebab dia fully english),caption di instagram facebook twitter. That is what i did.

Aku suka melayari internet. And like what i said before,aku nak belajar sambil enjoy. Sebab tu aku pilih blog,twitter pa semua sebab aku suka benda tu and we use it every single day.

So hang baca la,kat twitter aku follow some people yang bagi tips pasal english,yang always tweet in english.

Then,bila naik form5. Aku start minat baca novel. Aku start dengan novel komsas (dear mr kilmer) aku ja. Sebab bagi aku novel tu best dan dia guna basic word yang kita akan paham.

Lepas tu baru la aku start baca english materials. Pi library baca buku 5 minit,pastu blah.

Aku nak cakap. Baca la weh. Baca ja. Bila tak paham? Apa nak buat? Sambil baca buku,kamus hang letak kat sebelah. Bila ada perkataan hang tak tau,hang tulis kat satu buku,buku yang memang khas untuk vocab hang. Hg tulis then tulis maksud.

E.x;potato couch is someone who loves watching television

Lagi. Tengok movie english, at least once a week. N then, baca subtitle, make sure subtitle english tau. Then bila ada perkataan hang tak tau,hang tulis juga. Ha buat gitu tau,lambat pon takpa. Asalkan hang paham.

Nanti bila malam malam,hang buka buku tu. Hang baca lagi apa hang tulis.

______________________________
3. Buat latihan banyak

Ni idea ticer aku la. Dia suruh kami buat karangan setiap minggu buat satu paling minimum. Then hantar biar dia check. Open topik, suka hati la topik apa pon hang nak buat. Asalkan hang buat,hantar. Dia tak paksa,sapa nak buat,buat.

Aku tak mau buat. Sebab aku tukar dari buat essay tulis blog. Banyak juga entry aku tulis,cuma aku tak publish.

Then, aku okay la kan. Aku buat gak it just aku tak hantar kat ticer and aku tak buat essay. For me essay is not the only way.sebab tu aku tulis di blog (in english for sure)

Tapi aku tercabar bila kawan aku buat. Padahal dia memang dah pandai. So aku pun pulun buat. Tulis tulis buat hantar. Hampir setiap minggu (on off la,tak ada la disiplin sangat aku ni) aku buat. Ada aku buat hantar,ada aku simpan.

Sentiasa ye.

Oh btw, aku nak share. Hampa kena ada jalan cerita yang kot mana hampa twist pon,hampa akan dapat tulis pasal cerita tu. Meaning hampa kena ada satu plot cerita yang hang buat,yang hang betul betul paham. Bila hang dah betul betul paham,hang twist la tajuk apa pon,hang mesti boleh buat. That is what i did. Ada plot cerita sendiri. Niii mungkin akan ada di next entry

______________________________
4. Berkawan la dengan kamus.

Aku cakap betul,kamus la peneman setia aku. Once i found a new word,hang cari maksud dia.

Kalau malas,hang ada phone. Just buka google translate.

Ni untuk bagi hampa perkataan baru, bagi hampa boleh apply dalam essay macam bombastic word ka.

______________________________
5. Komsas

Aku nak cakap,komsas ni ibarat soalan bonus. VERY EASY. All you need to do is fahamkan poem/novel tu. Betul betul faham la,kira kalau ada orang tanya any soalan pun,hampa tetap boleh jawab. Betul2 kena faham. Then, buat latihan.


Komsas ni, soalan dia especially poem, soalan yang keluar tak kan lari jauh.

Apa hang nak buat?

Hang baca la poem tu bagi faham betul betul, faham maksud. Then, hang google la "QUESTION AND ANSWER _______  (NAMA POEM)"

Then hang baca ja semua. Baca. Jangan buka only one website,lepas baca kat page tu. Hang baca kat page lain pula. Baca banyak banyak. Then, hang cari soalan then hang jawab. Insyallah boleh. Sebab soalan tak akan lari jauh.

Bila aku bagitau benda ni kat kawan kawan aku,depa mostly boleh jawab juga. So benda ni berkesan. Try la.

______________________________
5. Practice speak in english.

Kalau pandai menulis saja pon tak guna. So aku nak cakap,belajar la cakap. Tak kisah la fluent ka tak. Asalkan hang dapat bercakap.

Cara aku practice? Aku suka cakap dengan diri aku bahasa inggeris. Tipu la kalau hang tak pernah mengomel kan. Ha yang tu la aku akan cakap bahasa inggeris.

Contoh "why today is so hot" "why shuib is like this?" "Im bored" "im happy coz i met my crush....ehhh tiberrrr

Lagi satu,dulu aku ada ujian lisan. And i was so busy. Lupa dah kenapa aku sibuk sebab apa tak tau. So aku tak sempat practice lisan kat rumah, waktu tu otw ke driving school. Sorang,aku bawa motor sorang aku. Driving school jauh gila. So waktu tu la,sementara aku bawa moto,aku cakap sorang. Sebab aku tak nak buang masa

"Assalamualaikum my name is saffi i would to share a beauty poem and the title is bla bla bla". Aku sempat practice tiga kali ujian lisan atas motor. Tipu la orang tak tengok pelik nampak mulut aku terkumat kamit. Tapi,aku peduli apa? So aku la yang practice. Jangan peduli orang. Markah oral lagi penting.

So it became a habit for me. Lepas tu,dah takda ujian lisan. Aku akan buat macam journal la. Aku akan cakap sorang share my daily life. What happened to me today ha centu. Aku akan cakap sorang. It helps a lot.


Practice la okay? Jangan tak practice. Cari la cara macam mana pon,sebab setiap orang berbeza.

Penting tau, sebab apa? Bila hampa dah terbiasa speaking, ianya membantu dalam kelancaran hampa menulis. Tak ada lah dok uuu aa uu aa hmm *blank* dalam dewan exam fikir cenna nak translate ayat. Bila hampa dah biasa speaking, senang untuk hampa nak switch idea hampa dari BM ke BI. 

______________________________
6. Grammar (susah sikit nak explain part ni,hampa boleh skip kalau hampa study last minutes)

Aku tak hadir time cikgu ajar grammar. Grammar aku teruk. So waktu tu srs sedih kawan aku cakap grammar aku teruk. Cikgu pun cakap benda yang sama

Aku google la belajar grammar. Tapi aku slow,tak paham sangat.

Pastu aku jumpa website yang tolong betulkan grammar. Dari situ la aku belajar perkataan mana salah,perkataan mana betul. Guna perkataan tu bila.

Google 'reverso'

Aku guna grammatical error tu. So time buat essay ka caption ka ig ka,aku akan check kat reverso tu. Dari situ automatik kita belajar. 

Tak tau la,mungkin yg ni tak semua boleh paham.

____________________________

7. Bombastic word. Okayy please pay extra attention for this.

Hanya diri sendiri ja tau kebolehan diri. So if hang rasa hang punya BI dah power,then you can use bombastic word.

But if your english is not that power, then jangan guna.

Sebab? Sebab takut hampa salah guna bombastic word,potong markah. So jangan.

If you want to use it,make sure hampa betul betul faham maksud dan reti guna. If not,jangan. Jangan main dengan api.

Sebab last year,aku tengok satu programme tv. And there was syed saddiq. And i remembered what he said.

He said about using bombastic word. Macam apa yang aku cakap tadi je.

Tapi mostly aku nasihatkan elakkan la. Kalau kau poooo00000wer teruk,then okay.

Biar lah karangan nampak beshe beshe pun, asalkan karangan mampat dan padat dengan isi dan perincian.

Dont be sad.

Tapi ni optional. It depends on you. Only you can decide either you can use it,or not.

_______________________________________

Ya allah maaf la my explaination and this entry is so long.

Hampa rasa tips aku complicated ka? Sorry la. Since i really love english,i will always find a new way to learn english.

I worked hard for english. 

So that is why aku sentiasa study english, buat latihan. English is so easy when you can understand the concept and if you are really understand with what you studied.

Aku  bila orang minta last minutes tips ni aku cam hmmmmm. Aku pon study bertahun tahun untuk english. Tu pon masih tak score. Aku tak tau nak jawab sebenarnya,tapi paling senang nak score komsas la.

Macam aku cakap, bahasa ini ialah satu ilmu yang akan memakan masa yang lama untuk seseorang tu nak mahir.

Aku tak terer. Aku tak pro. Aku pun noob. I always made grammatical error. I admit. Aku ni bukan sesiapa ja,tapi aku rasa why not aku share. Maybe this is usefull for some of you.


AND AKU TAK JANJI HAMPA DAPAT A TAPI INSYALLAH KALAU USAHA YANG DIBERIKAN SETANDING A,INSYAALLAH A.

TAPI, INSYALLAH KALAU HAMPA FOLLOW MUNGKIN ADA IMPROVEMENT.


Aku nak cakap untuk sapa yang perlukan pertolongan,i can help you by giving consultant and heart to heart talk, just dm me. i'll reply. Especially about the literature. I love poems & english novel.

Update. Everyone. Please. Stop. Dm. I. 
Salam apa tak ada,terus directly into the question. Belajar hormat sikit eh. 

"Saya lagi sikit ni nak a apa patut buat" bla bla. 
Korang tak ada effort ke nak analisis part mana korang lemah. Nak score? Tak ada cara lain selain buat latihan banyak banyak. Dah analisis dah tahu part mana lemah? Buat la latihan banyak banyak. Baca banyak banyak. 
 I dah tinggalkan spm lama sangat dah,I pun dah tak ingat. (I tak marah, but I have received a lot of dm recently. And a lot of you guys have no manners at all! The way you asked are kinda rude and I have no time for the rudeness. Find someone else)

Btw if dah baca entry ni,tolong la komen. Sebab it will made my day. And i am so happy when i received comments. So komen okay?

Btw, as usual, google suruh type full malay untuk dapat banyak readers.

I know that most of you are looking for this kind of entry. So here you go.

Opps,please im a girl. Stop calling me bro. Hari tu ada dm panggil aku bro 😂 aduhaiiiiiiiii



Comments

  1. Tq for sharing.. I love it ~~~

    ReplyDelete
  2. I always got C in English subject. Can you share how to score in English especially for essay ? Anyway thanks for this sharing. It helps me a lot to practice my grammar in essay and talk☺

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi hainur,honestly since the day you commented on my post,i've been thinking on how can i help you. Like what i said (wrote) on that post,i take a years to improve. So i don't have spesific tips or maybe tak perasan macam mana.

      Here is how to improve the essay (that works on me)

      1.always write. Like i mentioned earlier in that post,i akan tulis essay at least seminggu WAJIB ada satu essay. Lama kelamaan essay kita akan bertambah panjang,maksudnya kita semakin ada idea untuk menulis.

      2. Selalu baca essay. Tak tahu la rasa macam point ni tak strong enough to be shared with others,tapi tak apa la. I suka baca essay. Skema essay exam past year kat internet,suka baca essay budak budak pandai,suka baca essay classmate basically baca je essay semua orang. Dari situ kita belajar cara penulisan.

      3. I selalunya direct translation je. Maksudnya apa yang i fikir dalam kepala otak direct terus ke bi. Mungkin pada awalnya kita akan rasa pelik kan,tapi tak apa. Continue doing it. Nanti lama lama you can think in english and it will be easy for you to write in english.

      As for now,that is all. I will maybe add on some more tips so that i can help you.

      Delete
  3. english ni nak teror kene bercakap jer..speaking slalu..bykkkan vocab and knowledge current issue..good blog dik..btw pd adik2 lepasan spm semua..ni akak share good info .kalua ade yg minat program under UPSI-dengan kerjasama Regent international ,ada program dip PENDIDKAN AWAL KANAK -KANAK-bole berbung segera utk permohonan ..skrg ade open intake..wsp 011-16930576(intake and record department). nak tanya psl program tourism or logistik pun bole .SAVE NO SIS KOT LEPAS SPM NT NAK REFER KE..sis bole bantu

    Reply

    ReplyDelete
    Replies
    1. Wah terima kasih kerana sudi baca. Nanti saya sharekan komen sis kat junior junior lain. Btw nak tanya,nanti kalau nak sambung degree in case if ada soalan,boleh ke nak whatsapp sis? ☺️

      Delete
  4. Terima kasih Sebb shre sis😄

    ReplyDelete
  5. thanks for sharing...i hope i can score A for my exam tomorrow

    ReplyDelete
  6. Tq for sharing . Can I ask you something on IG ?

    ReplyDelete
  7. hi, im reading your blog .. im not too good in english. i always got c in my english test bcs yea myb my teacher too strict cs i was wrong with my huruf besar or kecik and he just pangkah it. i admit tht i can understand english, watch english documentary or movie or whtsoever. i can understand it. i always doing vlog talking to myself using english language but my accent arent good. im 14, and tomorrow i have online english exam and saw your blog i was interested to read it. and thts why i commenting smth like this cs i had no idea, i tell whts on my mind rite now. anyways wish me luck fr tomorrow :) thank you <33 !!

    ReplyDelete
  8. Kalau ada masalah dengan poem cara nak betulkan macam mana?

    ReplyDelete
  9. Hey!
    So today is our examination day...
    I am kinda scared actually..but after reading your blog...its actually help me alot...its its its also made my day...

    So Thank You very Much!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi there. Thank you for coming to my blog 💘
      Anyway, i wish you all the best for the upcoming paper/exam.

      Anyway, out of topic. Yup i know that yesterday is your english paper. My lil brother is spm pro max too 😂

      Delete
  10. Kalau nak score subjek English SPM ,wajib ke kena ambil tuisyen ?

    ReplyDelete
    Replies
    1. This is very subjective. Dia macam ni, kita ikut diri. Based on my experience sendiri, saya tak pergi tusyen BI. Saya self study ja. Kawan kawan saya pun ramai tak pergi tusyen BI. Kami self study.

      Kalau rasa buntu tak tahu nak study, boleh je apply tusyen. Boleh tambah ilmu. Boleh belajar english. At least kalau tak self study, tahu dah kat tusyen ialah one of the way for you to study for english.

      Pergi tusyen atau tak, tak ada beza pun. Semua terletak kat diri kita. Kita belajar ni kita yang kena bantu diri kita. Cikgu hanya bantu 10%. Selebihnya love it or not, kita memang kena study sendiri.

      Delete
  11. Assalamualaikum, hi sister..Saya tak nak bercakap banyak pun..Cuma saya nak minta tolong sis doakan saya dapat menjawab SPM 2021 dan memperoleh keputusan yang cemerlang..That's all from me..Thank you..And i doakan sis pun berjaya di dunia dan di akhirat amin..

    ReplyDelete
  12. Tq For explanation..Harap bergunalah dengan tip ni..Semoga anda terus berjaya

    ReplyDelete
  13. This comment has been removed by a blog administrator.

    ReplyDelete
  14. Hmm, mcm mana nak dm kt ig? Username? Ouh btw, thanks for the information ❤️ really useful for me

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi dear, kindly dm me. This is my username @nnsaffi. Truly appreciate if you can just directly text what you want. Greet, introduce yourself then you can continue with what you want to say/ask 😊

      Delete

Post a Comment

Popular Posts