TIPS UNTUK UJIAN LISAN/ORAL BM BI

so as you can read the tittle above,so here we go. I'm gonna give some tips (opppss,aku tau aku ni tak hebat mana but tak salah share benda baik) . tips tips ni dari cikgu aku sendiri,and also based on my experience . I should write this entry dari awal,so that pt3 candidates boleh juga dapat tips ini. but i also dunno kenapa oral bm bi tahun ni awal gila (??) i have no idea why.

oh btw,you can also use this tips for oral test form 4&5 .

1. Make some research

so the first tips,ini sangat penting.jangan kejap lagi your turn,and baru nak tanya kawan kawan bcs depa pon nervous sama and depa pon nak prepare untuk diri depa so they dont have time for you. and that time everyone akan pentingkan diri sendiri.

so for pt3 first, hampa tanya senior senior hampa pasal oral ni,so at least you have the idea what is oral . boleh tanya depa soalan yang depa dah buat,so at least hampa ada gambaran dalam kepala otak hampa macam mana ujian oral ni.

pt3:macam aku,aku tak kena hari first day.so aku kena second day. and i asked my friends yang dah buat,aku tanya soalan apa yang naik . and aku search supaya at least aku ada ilmu sikit pasal apa yang akan ditanya.

untuk yang oral spm ni,for sure the teachers will give you the topic awal kan?bcs you need to prepare the material and prob stuff like that.so,jangan la sediakan saja,you need to have a knowledge first . sebab hang nak bentangkan kat kelas,you need to present tapi kalau hang pon takda ilmu,apa benda yang nak bentangkan?apa benda yang nak terangkan?

so hampa memang wajib ada knowledge,thats why sekolah wujudkan program nilam,nak bagi hampa baca banyak buku so that hampa akan dapat banyak ilmu.supaya cara hampa berfikir di luar kotak, jangan la mengharapkan program nilam saja,guna kan lah telefon pintar yang hampa ada.tanya pakcik google,


2.SPEAK CLEARLY

so for the second tips,sila lah bercakap dengan jelas . bila nak cakap dengan jelas automatik suara pon kena kuat .

PT3; hampa ada 2 sections if im not mistaken (correct me if im wrong) , the first sections kena baca.yes your reading section which is you need to read a text in front of your teacher. waktu ni,cikgu nak dengar cara hampa speaking . cara hampa sebut each one of the words.

kalau oral spm:sama jugak,cikgu nak check grammar kita,check pronunciations,ada macam mat saleh ka kita speaking . so sama ja. cuma beza kalau spm ni,aku minta hampa jangan la baca dengan takda nada,baca laju,pelan.jenoh ckg nak tgk mulut hang .

so kat sini aku suggest kan hampa,banyakkan dengar lagu omputeh. tengok movie omputih . baca subtitle . so at least hampa tau cara nak sebut,kalau nak lagi best,tengok movie without using the subtitle so hampa kena pahamkan apa yang depa cakap sebab depa cakap lain dari kita so at least kita belajar macam nak speaking macam depa.second,baca lah paper@surat khabar english such as:new straight times,so hampa boleh la baca ayat ayat yang ditulis tu dengan betul. sebab kadang kita tulis english or speaking ni kita lintang pukang (me too) sebab tu la kita perlu didedahkan dengan english . benda ni automatik kita buat pembetulan . at least hampa tau yang hampa tau kesalahan hampa,and still have time to improve yourself.

3.JAWAB SEMUA SOALAN

PT3:for the second section hampa,hampa kena jawab tajuk yang diberi oleh cikgu yang memeriksa hampa.cikgu akan bagi tajuk besar dan soalan soalan dia.

waktu ini,dont ever use bahasa. talk in english no matter what.cikgu nak tengok cara hang boleh bercakap ka tak,grammar teruk ka apa tu  nombor dua.so bila hampa taktau nak jawab,jap bukan taktau nak jawab.tapi hampa taktau nak translate kan jawapan jawapan tu,cakap dekat cikgu tu yang hampa taktau jawapan dia contoh hampa kata "sorry teacher/sir,i don't know the answer of this question" contoh. atau pun,suruh cikgu tukar soalan . sebab setahu aku pelajar berhak tukar soalan kalau hampa taktau . "sorry teacher/sir can you change the topic/question?" or "i dont know the answer of this question.can we go to the next question?"

untuk oral spm:actually sepatutnya hampa tau jawapan yang ditanya kan oleh guru atau kawan kawan hampa sebab cikgu bagi tempoh untuk hampa sediakan materials and prob + prepare yourself  . thats why aku kata kena make some research.okay?

4.INTRODUCTION

yang ni ramai yang taktau,sebenarnya ada markah untuk introductionor bahasa mudah nak faham mukadimah .

pt3:bila dah masuk,bila dah sampai dekat cikgu,bagi salam untuk yang islam dan, for non muslim bagi greeting contoh good morning,good evening, etc. and bila duduk tu pura pura la sat tanya "can I have a sit now?"

yes hampa kena buat macam tu,sebab ada markah.benda ni bagi markah sayang lah kalau hampa tak guna peluang ni. bukan susah pon.

oral spm:bagi greeting first,then cakap pasal apa yang hampa nak cakap/bentang/present . bagi depa gambaran sikit contoh macam cikgu bagi topic "family" then explain what is family,ha macam tu ja.bukan susah pon

5.CONTROL YOUR FEELINGS

bila nak dekat turn hampa for sure lah akan rasa gementar or nervous . tapi semua tu perasaan.dan boleh dikawal oleh kita sendiri.jangan tunjuk sangat yang kita nervous,tunjuk kita berani dan bersedia dan berani.

6.PRACTICE

Apa maksud aku practice?

Contoh.kita spesific kepada bi eh since bi yang banyak student lemah.
You need to speak in english. I mean practice la. Macam aku,aku selalu speaking dengan mak ayah aku.depa macam ah pasaipa anak aku ni gila ka apa,tapi tak apa.cakap ja bahasa inggeris.

Nowadays kita suka chatting kan?berinstagram? Ha tulis ayat ayat hampa in english. Seriously,it helps a lot!

Macam hampa baca blog aku ni.broken je semua english aku.tak apa.slowly kita belajar.

Kalau hampa amalkan konsep esok oral hari ni nak prepare,boleh.tapi hampa tak fully prepare la. So bersedia dari awal.
________________________________________________________________________________

okay thats all untuk sedikit tips yang aku tau.
harapnya sedikit sebanyak ia dapat bantu hampa untuk oral test

bm bi sama ja,yang ni aku explain lebih kepala oral bi,tapi sama ja hampa tukaq ja kalau nak gunakan tips ni untuk bm.

yang ini sedikit sebanyak aku tau,aku share.kalau aku salah tolong betulkan.
mungkin ada lagi tips yang aku taktau,boleh komen kat bawah untuk kongsikan bersama orang lain.

Saja share,sebab ada junior aku tanya.
Kalau hampa rasa ayat ayat aku tulis semua broken.its okay,your teacher nak tengok hang boleh bercakap ke dak.bukannya perfect and fluent in english.

Hopefully,tak ada la manusia yang judgemental.kalau kawan speaking,tak yah nak condemn nak gelak.

Kita kalau tak boleh jadi baja,jangan jadi racun perosak.

Oh btw,if you r wondering berapa aku dapat i got 15/20 when i was form 3. I got 25/30 when i was form 4. And i got 29/30 when i was form 5. Tu markah BI.

Tak riak. I just wanna share so that hampa akan tau yang aku tak cakap seperti tin kosong.

setakat ini sahaja yang aku nak tulis,jumpa di next entry .

Comment down bellow if you have any question to ask.

Good luck.

assalamualaikum.
Have a nice day!

__________________
Update:September,2019

Edit, this is based on what i know.
Zaman saya dulu format pt3 & spm macam tu.

I am aware that format pt3 dah tukar,but i just dont have time to research and update this entry with the latest format.

I have my own life too. Yes i do love sharing tips and so on, but i am busy with my study too.

I am sorry if you read this,and tak sama dengan real oral test. I am truly sorry okay?

Dont dm me saying bad things and scold me for not sharing the latest one.

Please bare in mind this entry is posted on 2017 which is 2 years ago.

Anyway,sorry and good luck!

Thank you for coming to my blog.

Leave a comment so that we can be friend.




Comments

  1. Jangann lupa mintak doa mak bapak sekali,bagi lancar oral bi dgn bm😁

    ReplyDelete
    Replies
    1. Thanks bcs bagi tips...btw...hari ni nk oral BI dh 😕 btw...wish me good luck ok...alhamdulillah aq dpat banyak jugak ilmu..bile aku masuk..dlam ni.. tak tahu nk sebut apa 😅 btw..thanks for write this massange..ok lah bye

      Assalamualaikum
      Have a nice day

      Delete
  2. Thnx bro, bgi tips. Really helpful for (~_^)

    ReplyDelete
  3. Kan untuk f4 oral bi tajuk apa yg popular ? Sbb taktahu nk buat tajuk apa hm 😕

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kinda late. But idk since my oral test cikgu tetapkan tajuk.

      Tapi based on bm, boleh cakap pasal myself,pasal hobi, promote barang macam cj wow shop, talk about current issue.

      Delete
  4. Thks for you information..mngkin dri sni bole dpt sikit ilmu ii yg manfaat

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah. Itu la objektif asal entry ini ditulis. Thanks for coming to my blog! 😊 And all the best

      Delete

    2. Thank you for the helpful tips for me

      Delete
  5. Thank you !
    Doakan saya bercakap dgn lancar utk oral bm khamis ni. .and oral bi akan dtg . .

    ReplyDelete
  6. I already past my BM oral, yes, I'm quite weak to speak English, but this entry was very helpful! Thank you!! Pray for my English oral 😛

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hi there. Thank you so much for saying those word, only god knows how it means to me ♥️

      Thank you for reading this blog.

      Insyallah everything will be okay,control your nervous and all the best ☺️

      Delete
  7. Wow, tadi cikgu kita buat testing dengan i dan kawan sya. Nervous sial, aku pandai ckp english alone, tapi ada pressure drpd cikgu and itu stupid silence. Aku mau cry

    ReplyDelete
  8. kau girl ke boy..btw tq

    ReplyDelete
  9. Tq sis...
    Tapi ade partner... camne nk bagi dio ckp lancar?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Practice. That is the only thing she/he can do untuk lancar bercakap.

      Delete
  10. thanks sis for this helpful information..sorry cusz i have a lot of "broken english"in this writing...I will try to improve my language...can you pray for me so that all these matters go smoothly

    ReplyDelete
  11. thank you sebab share tips <3

    ReplyDelete
  12. thankyouuuu!!!smoga tuhan merahmatimu selaluuuuuuuu...btw hri selasa ni i ada oral huhu nervoussss >< dahlah x pro -.- doakan i lancar tutur kata mse lisan nti^-^

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular Posts