Pengalaman sebagai Myvac

 Orang selalu kata kat aku "wah seronoknya" bila aku cakap aku kerja Myvac. 

Aku tak nafikan keseronokan bekerja di PPV, tapi percaya la "wah seronoknya" yang referring to what I posted on my socmed, hanya lah 2% dari realiti. 

Hakikatnya, penat ya allah. Sumpah tak tipu. Aku kerja keluar pukul 7:30 pagi, balik rumah nak dekat pukul 7 malam baru balik rumah. Serious.

Mula mula aku bekerja, aku tak biasa dengan kepenatan kerja, sebab dah lama duduk rumah rileks dengan PKP stuck kat rumah. So tak biasa hidup produktif. 

Tambahan pula, kerja sebagai Myvac ni bermaksud berurusan dengan ramai orang sehari. Jadi macam macam kerenah kena layan satu per satu. 

Aku ingat, waktu tu minggu ke dua aku bekerja kot. Aku kena marah dengan orang awam. Orang awam tak nak dengar cakap aku bila aku bagi arahan. Lepas tu pandai marah dan arah arah aku. Bayangkan orang datang semua serentak. Aku rasa masa tu lebih dari seribu orang. Polis datang bagi arahan pun orang tak dengar, apatah lagi aku yang kecil ini. Orang tak nak dengar. Kena marah maki maki tu perkara biasa. 

Masa ni la aku kenal realiti dunia ni. Kebanyakan orang yang marah marah maki maki ini bukan orang cikai cikai, semua bekerjaya. Tapi sayangkan, mereka rasa mereka hebat dalam segalanya sampai sibuk nak ambik alih kerja kita. Marah macam depa tahu segalanya sedangkan kita tahu la apa kita buat. Kerja kita kan. 

Tapi tu la, pengalaman mematangkan segalanya. 

Dapat pula, masa itu, kiri kanan depan belakang paksa dan suruh aku adjust vaksin untuk depa. Hang rasa aku adjust ka? Jawapannya tidak. Aku tak ada masa nak buat benda tu. Aku ini kuli picisan yang kerja aku tak ada kaitan dengan registration vacinee. Dan untuk sapa yang tak tau la kan, kami kat PPV, kami print out ja nama sapa yang keluar. Tak ada istilah kami pilih orang. Semua sistem tolong generate kan. Betul nurse dan doktor ada buat senarai nama back up list just in case orang yang dapat temu janji tak datang, depa akan call orang dalam back up list. Tapi kita berbalik kepada point no satu. Kami kuli. Mana boleh kami tolong adjustkan. 

Sedih bila orang tak nak faham, instead cakap kita berbangga dan riak dengan kerja kita. Allah akbar. Gitu pulak pusingnya kan. 

Lepas tu, ada pula geng rasuah. Ramai orang ya cuba merasuah kepada kami staff PPV untuk tolong bagi depa dapat vaksin cepat. Benda ni bab rasuah kena tegas. Ada ye orang yang cuba nak rasuah itu kena halau gitu ja. Kalau dapat kat aku pun, aku akan halau gitu ja. 

Geng politik dengan cara geng politik yang sentiasa mahukan nama. Jijik ya taktik ahli politik ni semua, aku kalau boleh nak exposed ja apa benda tahi tahi ahli politik ni, tapi rahsia jabatan. Terpaksa la aku rahsiakan. Tapi tak ada la banyak kesnya, sikit ja. Geng politik ni pun bagus jugak, selalu sedekah makanan. Kami ni kerja penat, memang lapar sentiasa setiap petang. Jadi bila orang sedekah tu, kami semua bersyukur gila. 







Banyak je masalah, cuba gembira melebihi masalah..so kami gembira walaupun mentally and physically exhausted. We had fun despite all the problems.


Comments

Popular Posts