Eczema Journey (Part 2)

Part 2... ni aku nak cerita macam mana doctor salah diagnose aku..

Jadi disebabkan seketul manusia bernama Saffi ini mempunyai kesabaran senipis kulit bawang,jadinya aku rasa sedikit give up dan kecewa. sebab previous klinik yang aku pergi,ubat macam tak function. rashes jadi balik. or spesific terms dia ialah 'flare up'. Jadi aku terus ke klinik baru,klinik lain. dan doktor ini lelaki and non muslim.

Aku tak tahu kalau orang lain,tapi kalau aku,aku jenis tak kisah orang yang rawat aku lelaki atau perempuan.

Jadi bila aku tunjuk semua rashes aku,and dia cakap, "ini fungal infection ini. teruknya"  itu la yang keluar dari mulut dia.

Aku terkejut juga. tapi aku biar dia explain dulu. dia pun explain panjang lebar. Jadi aku cakap la "tapi previous klinik saya pergi cakap ini eczema.. bukan eczema ke doktor?" pastu doktor tu berleter panjang. 

Paling aku ingat dia marah aku sebab aku persoal betul ke tu fungal bukan eczema. Aku tanya,sebab aku tak tahu.plus all this while aku telan semua ubat eczema. jadi mesti lah aku terkejut. yang doktor tu pulak marah-marah aku. 

and then dia pesan untukk follow up check up every week. tapi,aku hanya datang untuk 2 minggu sahaja. sebabnya,next time aku datang tu.nothing much pun. dia cakap "okay nampak lega" and bagi ubat yang sama kat aku. sedangkan ubat yang dibagi sebelum ini masih ada.

jadi aku stop pergi kat doktor tu. sebab nampak macam dia nak duit je lebih,bukan nak rawat.

so,minggu seterusnya.aku dah tak pergi kat doktor tu. aku pergi klinik lain pula. and doctor kat klinik lain ni cakap ni eczema.so aku cakap kat doktor tu, "bukan ni fungal infection ke" and doktor tu berkali-kali perhatikan rashes/skin aku. and dia cakap, "tak.ni bukan fungas.ni eczema. saya yakin,sebab saya banyak kali jumpa case eczema sebelum ini" sambil dia tunjuk and explain pasal perbezaan eczema dan fungal di komputer miliknya. 

aku suka cara doktor tu,sebab dia pandai terang dengan jelas. dia jawab semua pertanyaan dengan tenang dan rileks. dia juga gunakan komputer untuk terang dengan lebih jelas.

so aku makan je la ubat yang diberikan dan aku guna semua cream yang diberi sampai habis.

nampak tak kekeliruan di situ. sorang cakap lain.sorang cakap lain. masalahnya kepada aku si pesakit,tak tau nak percaya siapa.

to be continued in part 3....


Comments

Popular Posts