Personaliti diri

Masih lagi aku menulis.
Kononnya nak tulis satu hari satu post.
Boleh la buat hilangkan bosan.
Hari ni hari ke 6 covid-19 outbreak.
Masih lagi tiada tanda tanda virus ni nak berkurang.
The number keep on increasing day by day.
Harap sangat ada keajaiban.
Dan covid ni akan pergi.

But anyway.

For today.
Aku nak tulis pasal personaliti diri.
Aceh wah.
Poyo je kan nabilah saffi ni?
Tapi ada aku kisah.

Aku start rasa aku ada masalah dengan diri aku,paling obvious time 2017. Time tu aku kat kem. Dan aku totally tak ada kawan. Time tu juga,baru aku reflect diri aku. Eh? Sejak bila eh?

Bukan sejak bila aku ada kawan atau tak. Tapi sejak bila pula aku makin lama makin pendiam.

Ye. Ada setengah yang cakap "saffi pendiam,mustahil". Contoh yang cakap ayat tu family la. Sebab obviously momentum aku dengan family ni masih padu 😂 but when it comes to other people. Aku memang out.

So sejak dari situ,aku buat la test personaliti diri. Which to define who i am. Am i introvert or extrovert. The result turns out to be aku ni ialah introvert.

Aku pun pelik. Tapi sebenarnya,aku tau and ada jawapan kenapa aku makin pendiam. Not gonna state it here. Lemme keep the answer to myself only. But anyway.

Aku pelik,takkan aku introvert.like seriously???

Hahahahahahah.

Bila aku research research and research. Baru aku tahu. Aku sebenarnya ambivert. Tapi time 2017-2019 aku lebih cenderung kepada introvert. For most of the time aku tak suka cakap. Suka sendiri. Hanya nak bergaul dengan circle aku sahaja. Dengan orang baru aku tak nak bergaul.

Pernah aku tulis dalam blog ni pasal sorang mamat yang try hard untuk cakap dengan aku,tapi aku tak layan. It might sounds nonsense to you,but actually the reason why aku tulis ialah kat situ la aku sedar. Kenapa eh dengan aku?? Hahaha.

Aku nak bercakap,tapi tak terkeluar sepatah pun kata. Kata hati sahaja la yang berbicara. Yang aku sendiri sahaja dengar. Series.

I keep on trying to talk more,especially to the stranger or new friends,but it is so difficult. I hate being in the crowd. Banyak benda la aku benci.

Sebab tu la,kalau sapa tahu aku,tahu aku dah biasa keluar sorang. I mean shopping, jalan jalan,wayang and so on. Sebab aku tak suka ada orang teman unless dia tu betul betul rapat dengan aku. If dia tak rapat,buat aku terseksa.

Ni bukan rekaan eh. Tapi aku cukup tak selesa dan rasa sengsara duduk dengan manusia yang aku tak kenal sangat. Bagi aku,i would rather be alone.

Tapi orang tak paham semua tu. Especially kawan kawan yang dulunya terbiasa tengok aku extrovert and suddenly changed to introvert. Selalu kena bahan la "eh saffi malu ka".

Berapa banyak dah cop "sombong" dan "pemalu" yang orang cop kat aku. Dulu rasa okay. Lama lama sakit hati.

Sebab?

Percaya la. Deep inside,aku nak sangat cakap. Tapi sepatah kata pun tak terkeluar. Ini lah realiti yang aku hadapi. Yang orang tak mengerti. Hanya aku yang memahami.

Tahun 2020 macam mana?
Aku still define. Am i still introvert or not.

Entah la.


Comments

Popular Posts