Kem pengakap perdana

Assalamualaikum.
K.
Since kita masih dalam cuti covid-19.
Or RMO
Aku akan gunakan untuk tulis pasal kem.

Aku memang tak nak tulis pasal kem ni, tapi sebab terlampau banyak free time. Mari la kita tulis.

Sebelum tu,disclaimer,this entry is not going to be positive. Sebab banyak benda aku nak luah dan complain.
Segala apa yang aku tulis ni,tolong la. Saya bercakap berdasarkan pengalaman.
Dah banyak kem aku join sebelum ni,and this is the worst.


Aku masuk form6. In case ada yang tak tahu.
And dorang buat aktiviti perkhemahan pengakap.
So semua diwajibkan.
Okay faham?settle.

Kem ni bulan July tahun lepas.
Aku agak kecewa sebenarnya.
Alang-alang nak buat kem,buat la kem yang terbaik. Yang informative and at the same time fun.

Aku tak kata kem ni tak best. Tapi kem ni kosong. No input at all.

Aku tak boleh nak salahkan pihak ajk kem, sebab mungkin diorang tak tahu.

Kem ni nama je kem pengakap,tapi tak ada lansung unsur pengakap. Kalau ada pun,hanya la 10%. Yang lain out. Tu yang aku kecewa sangat.

Kem tu,hari first dan burn la. Sebab sekolah. Petang tu buat gadjet, fikir idea untuk malam kebudayaan dan istiadat (the only thing yang aku rasa berkait dengan pengakap).

Malam tu,ada aktiviti,dan sambung dengan malam kebudayaan. Esok pun ada aktiviti. Then masak. Then penutup.

Aku bukan apa. RUGI SERUGI-RUGINYA. alang alang nak buat,kita penuhi lah dengan ilmu pengakap as much as we can. Ni,zero input.

Contoh,bila di suruh buat gadjet. Supposedly, kena ajar ikatan. Dalam pengakap ni,mana ada buat gadjet,ikatan hentam keromo. Rugi rugi. Sia sia. Budak budak pun buat ikatan merapu.

Patutnya,pihak pengurusan perlu la explain and ajar a lil bit about ikatan. Ikatan tu,bukan untuk pengakap semata. Boleh digunakan untuk urusan luar juga.

Second,nak buat aktiviti tak salah. Tapi jangan la hanya aktiviti semata mata. Sepatutnya,pihak pengurusan perlu lah expose budak budak tentang pengakap kelana,sebab ramai yang tak tahu apa itu pengakap kelana. Yang dorang tahu,dorang kena register. And done. Mungkin ajk boleh invite pihak pengakap luar,yang lebih berpengetahuan dan berkemahiran untuk terang and explain to the participant. So budak boleh expose to what kelana is.

Aku tak 100% blame ajk kem. Aku tahu dorang tak ada guidance dari 'orang pengakap'. Yang dorang tahu,hanya teruskan legasi seperti tahun sebelumnya.

Let say if tahun ni ada kem tu,i would suggest pihak ajk untuk buat vigil. Lagi bermanfaat. In fact kita boleh invite sekolah lain untuk join. Lagi fun. Tapi tu la. Aku ni hanya manusia kerdil. Yang bersuara,tapi tidak didengari orang.

Banyak la aku tak puas hati,that is why aku kata kem ni the worst camp.

LOL.

Tapi tak apa.
Benda dah lepas.
Mari la throwback gambar.



Ni team aku,patutnya bukan team aku pun,aku menumpang je. Sebab aku tak boleh blend in dengan my actual team. Lol. Thanks for accepted me.

Comments

Popular Posts