Jpj test (kereta)

Yup i got my license already. Lama dah dapat. Baru hari ni cam rasa nak tulis pasal lesen tu.

Hari yang aku nak jpj test tu,tipu la aku tak nervous. Aku terbangun dari tidur berapa puluh kali. Mimpi pasal bawa kereta je. Memang nervous teroxxx. Tapi acah relaks cam biasa. Pastu baca macam macam surah supaya nak tenangkan hati.

Aku tak ada kawan pun time jpj test. Aku duduk sorang. Tunggu nombor giliran apa semua. Hari aku jpj test,pelajar yang nak test sikit sangat. Tengah hari macam tu dah habis dah. Aku antara orang yang terakhir.

Sebenarnya,aku daftar lesen bulan 4 dengar ceramah bulan 5 start bawa kereta bulan 5 tapi bulan 7 baru aku jpj test. Aku menangguh nangguhkan lesen. Sebab aku tak suka,penat sangat time tu. Tu yang aku tak pergi. Seminggu sebelum jpj test,baru aku datang latihan.

And obviously,aku lupa banyak benda. Rpk, rsm semua aku lupa. Cikgu geleng kepala,dia kata "macam mana kamu nak test ni?" Haishhhh.

Baru kereta pun berapa kali enjin mati. Oh ya,aku manual. So a bit tough.

So tiba la hari jpj test. Sebelum jpj test tu aku dah solat hajat dah,dah baca doa "ya allah bagi la jpj tu lembut hati, ya allah bagi la dia tak bawa jalan 3 (sebab jalan 3 susah),..." Dan banyak la aku doa.

And tahu tak??? Allah makbulkan semuanya 😭😭

Sebelum aku jpj test aku, jpj semua garang,strict and tegas. Ramai yang failed. Tu yang aku takut. Time tu,duit aku dah habis. Sebab aku extend kelas. Dan kena bayar extra for the extra class. Sebab tu aku tak ada duit. Sebab tu aku takut aku failed.

Lepas tu,jpj aku tu kan,dia kan sumpah relaks terukkk. Aku baru nak buka enjin baru nak sebut sikit pastu dia dah cakap "dah dah,next next hang pi buat belakang" wauuuuuuu aku tak payah buat. Which is cool. Aku tak hafal pun bahagian dalam kereta tu. So dia suruh skip,aku bersyukur nak mampus. Pastu dia suruh check barang di bonet kereta,dia tak tengok pun. So aku lega.

So time aku dah dapat kereta,kami start dengan bukit. So time bukit tu, rezeki jugak weh. Aku sepatutnya failed,sebab kereta termengundur ke belakang sebab aku tak tarik hand brake,tapi sebab tayar aku still dalam kotak, jpj tu pass kan je aku. Aku buat tak tahu la. Terus ke parking.

Parking pun jpj tak tengok sangat,masyallah beruntung betul hari tu. Kira jpj tak kisah sangat la.

Next time drive nak ke jalan raya, aku kan yak hafal rutin sebelum memandu (rsm) which is kena check bahagian dalam kereta, pastu lucky enough, jpj tu suruh skip. And setiap masa dia yang bagi arahan.

"Dah dah skip rsm"

"Pakai tali pinggang"

"Ni bagi signal bagi signal"

"Signal kanan"

"Hang bawa ja,ikut arahan saya"

Dia siap bawa aku bukan kat trek jpj test weh. Jalan yang lagi dekat,sebab nak jimat masa. Lol

Memang daebakkk ah jpj aku. Part aku gaduh dengan jpj dalam kereta tu aku malas nak tulis. Tapi overall walaupun kami bertekak dan suasana jadi tegang,dia tetap luluskan aku padahal emmmmmm.

So aku dah ada lesen. Lesen aku lesen C. Bukan P. Mari la sapa nak jadikan saya driver,saya sedia berkhidmat. Gaji mur mur je.

Comments

Popular Posts