Baling kasut di restoran

 Minggu lepas, aku terpaksa pergi ke sebuah kafe untuk aku dapatkan line internet untuk join kelas. Tambah pula, bila di kafe seorang diri, maka distraction luar itu sedikit berkurang jika dibandingkan bila berada di kolej atau rumah. 

Maka, aku macam biasa, order makanan dulu dan kemudian cari tempat. aku cari tempat yang paling hujung dan tak ramai orang. aku pun duduk la situ dalam 3 jam jugak aku kat situ. 

kemudian, ada dua orang wanita dan seorang kanak kanak duduk berhampiran dengan aku. aku rasa dorang kawan. sorang bawa anak, sorang tak bawa anak. kemudian, dua orang wanita ini sembang agak lama jugak, sama macam aku yang duduk kat situ lama. 

Biasa lah, bila dah lama, anak dah mula buat perangai. anak dia start baling baling barang, which aku tak tahu apa benda anak dia baling. dia dah mula jerit, lari sana sini. tapi itu bukan concern aku. aku perhati macam mana mak budak ini handle anak dia. surprisingly, mak dia buat bodoh and continue sembang macam tak ada apa berlaku.

OKAY JAP, KALAU KORANG TERDETIK DALAM HATI CAKAP "ye la, mak dia buat macam tu, sebab tak nak layan anak dia meragam. nanti kedepan, anak dia set dalam kepala otak, kalau meragam, mak aku akan ikut cakap aku". okay anda sabar ye, boleh baca sampai habis.

tak lama lepas dia dah baling barang, lari pusing satu kafe, jerit kuat kuat, anak dia baling kasut kat dinding banyak kali. and then, anak dia datang dekat dengan aku, dan baling kasut dekat dinding yang aku tengah sandar. and kasut tu almost kena aku. time ni, aku nak bengang sikit. ye la, anak sampai kacau orang lain, mak dia masih steady dan cool bersembang dengan kawan. tiada lansung rasa nak cakap kat anak jangan kacau orang. steady sembang sampai ke hujung.

Macam ini lah, aku faham ada certain parents tak nak biasakan anak dengan bagi screen time which is bagi main gadjet seperti telefon, ipad dsb. akan tetapi, jika pilih untuk tidak bagi screen time, parents perlu la provide alternative lain untuk anak supaya anak tak bosan. contoh, bawa lah mainan favourite anak. bawa lah buku bacaan untuk anak. bawa lah anything else yang boleh anak enjoy selain dari gadjet. dari situ, anak tak bosan. at least, anak itu sendiri ada aktiviti dia. 

selain itu, aku bukan nak nafikan hak mak mak nak ada masa bersosial. akan tetapi, mak mak perlu lah bijak atur strategi nak bersosial. pilih lah tempat bersesuaian dan duration masa yang bersesuaian juga. faham ada banyak benda nak catch up, tapi jangan lah sampai tak endah lansung pasal anak.

kalau korang kata mak dia tak nak layan anak dia, sebab tak nak anak dia akan meragam lagi dan lagi pada masa hadapan sebab tahu mak dia akan layan 'meragam dia'. dia macam ni kawan kawan sekalian, kalau anak meragam setakat jerit or menangis, it should be fine. kami outsider ni okay boleh terima lagi. akan tetapi, jika anak dah mula baling kasut dekat stranger yang literally minding their own business, itu dah tak boleh. parents perlu lah ambil tindakan bila anak dah mula guna kekasaran dengan cuba kacau orang lain. kita faham anda ada mindset biar je anak meragam tu, tapi tolong lah concern pasal orang luar yang tiba tiba kena attack dengan kasut anak awak tu. 

sumpah, aku tulis ni bukan sebab aku tengah study kat kafe and rasa anak dia ganggu study aku. in fact, aku sendiri tahu dan aware aku takleh expect apa apa bila study kat kafe sebab ni kafe, bukannya library kan. akan tetapi, jika aku letak diri aku as customer yang nak having lunch, aku sendiri rasa tak selesa bila benda tu jadi. baru nak makan, anak kau dah baling kasut.  

being a parents, your child is your responsibility. walau apa pun keadaan nanti, parents kena bijak untuk handle anak anak. sebab, at the end of the day, you are the one who choose to have a child. plus, your child is too young to distinguish between bad or good. you need to show good example to them.  


Comments

Popular Posts