Degree life #1

Aku rasa, sebelum aku sambung menulis apa apa. Baik lah aku buat proper entry untuk aku tulis di mana aku sambung study. Supaya senang lepas ni aku nak cerita macam macam lagi. 

Rasa agak kelakar ya, aku mula tulis blog dari darjah 6 dan sekarang aku dah jadi student universiti. Hm, kalau tanya, adakah aku akan masih menulis? Aku sendiri tak pasti. Tapi kalau ada masa, aku nak tulis banyak banyak entry. Supaya aku boleh baca lagi 10 tahun. 

Anyway, kembali kepada topik asal. Aku nak bagitau, sekarang saya sudah besar dan menjadi pelajar universiti. Itu bukan untuk bangga, tapi untuk memberitahu saya dah masuk fasa menyeksakan diri dengan lambakan assignment. 

Sebenarnya, aku tak pernah terlintas nak masuk universiti ni pun. Jahatkan bunyinya? Aku tak pernah terlintas, tak pernah berharap, tak pernah terfikir. Tapi itu lah, percaturan allah kan? 

Dah kalau tak terfikir, kenapa minta masa UPU? Sebenarnya, aku minat ja course ini. Tapi, aku tak pernah expect untuk masuk universiti ini, aku punya harapan untuk masuk USM, UKM or UPSI sebab aku dapat iv kat sana. Bukan yang ini 😂 walaupun aku letak di pilihan ketiga, tapi aku tak sangka aku akan dapat. 

Cakap banyak dari tadikan? Lepas tu tak bagitahu pun U mana. Hm itu lah tu. Nak bagitau. Saya secara rasminya pelajar Universiti Putra Malaysia. Tak tahu nak gembira bangga atau sedih. Dia ibarat love-hate-relationship. 

Course apa? Tak perlu tahu. Sebab tak penting bagi anda, sebab yang penting anda tahu saya dah berjaya masuk universiti. 

Kalau tanya aku sekarang, adakah aku pernah terfikir akan masuk universiti? Jawapannya mestilah tidak. Aku ini pelajar tercorot, pelajar paling malas, pelajar suka tidur, pelajar rebel. 

Tapi aku berjaya juga masuk. Alhamdulillah. Aku percaya ini bukan atas usaha aku sorang, aku percaya di mana aku berada atas doa insan insan hebat seperti ibu ayah, ahli keluarga, saudara mara, cikgu-cikgu dan kawan kawan. 

Tibeh bagi ucapan macam dapat anugerahkan? Over tauuuuuuu. Tapi tu lah, aku bersyukur dapat masuk sini. Walaupun aku belum punya perasaan kat sini. Akan ku cuba tanam perasaan sayang kat sini 🤚🥲 

Macam mana life di universiti? Semestinya saya tidak tahu. Saya hanya pelajar atas talian. Kelas aku 95% online. Satu ja kelas fizikal. 

Oh kelas fizikal? Adakah aku di UPM? Jawapannya ya dan tidak. Ya aku ada bilik di kolej, tapi aku tak duduk situ. Aku tinggal dengan mak cik aku. Aku duduk kolej bila aku ada kelas fizikal, aktiviti kolej, dan jumpa kawan kawan. Tetapi, 80% saya di rumah mak cik saya. Bukan di asrama saya. 

Homesick? Awal awal dulu homesick. Tetapi tak dah. Alasan tak nak duduk asrama? Sebab tak ada roommate, dan bilik kawan kawan saya semua jauh. Saya kena menapak naik bukit. Nak pergi mana mana kena naik bas. Nak naik bas boleh, tapi kena tunggu bas di stesen bas. Iaitu lebih kurang 800m dari kolej. Dan kena mendaki bukit!! Penat. 

Maafkan seketul si gemuk macam saya yang penat mendaki bukit.  Dapat pulak rumah mak cik di bangi, almost every day aku berulang alik bangi-serdang 🥺 gigih!

Itu ja untuk introduction hari ini. Lepas ni kita update lagi okay? Bye. 

Comments

Popular Posts