Resepi Rainbow Crepe Cake

 

Seperti tahun-tahun lepas, setiap kali birthday aku, aku akan buat kek sendiri. Beli,beli jugak. Buat tetap buat. Baru rasa puas bila buat sendiri. 

Tahun ini, aku decide untuk buat Rainbow Crepe Cake. Ini kali pertama aku buat kek ni. Of course la aku buat sebab aku tertarik dengan kecantikan kek ni.


 

Resepi ni mudah sangat, aku share kat sini okay. Lagi pula, ramai jugak kawan aku yang pm minta resepi ni, alang alang tu, jom ja la tulis resepi kat sini.


RESEPI RAINBOW CREPE CAKE

5 biji telur gred A

65 gm gula halus

1 sk garam

1 sk esen vanilla

250 gm tepung kek

625 gm fresh milk

90 gm melted unsalted butter

food colouring 

500gm whippping cream

CARA-CARANYA :

1.Mix telur dengan gula dan garam. Agak agak je. Then masukkan vanilla essence.

2.Masukkan tepung kek yang sudah di ayak ke dalam adunan telur.

3.Masukkan susu. Mix sebati semua.

4.Masukkan melted unsalted butter. Kacau.

5.Simpan adunan tadi ke dalam chiller selama 1-2 jam.

6.Bahagikan adunan sama rata mengikut berapa banyak food colouring kita. Aku guna 6 jenis. so aku bahagi sama rata 6 bahagian. masukkan pewarna.

7.Panaskan Non-stick pan. Masak la bater tadi macam masak lempeng.


Whipping cream:

Bawa keluar whipping cream. bagi dia cair sikit. tapi jangan sampai whipping cream punya suhu jadi suhu bilik. agak agak dia cair, terus mix guna mixer sampai kental.

And then, lepa la crepe cake tadi dengan whipping cream. siap.

Whipping cream, aku guna rich gold brand. Brand ni sedap juga, manisnya dah perfect. Tak perlu tambah gula. Tapi let say, whipping cream korang guna tak manis, boleh tambah gula halus dalam 50gm.



tips untuk nak kek jadi pastel colour, kena mixkan colournya. colour putih cam susu + pewarna yang kita nak.

contoh: 

pewarna putih susu + merah

pewarna putih susu + hijau

hasilnya, warna kita akan jadi pastel yang cantik. pewarna jangan letak banyak, nanti buruk.


Comments

Popular Posts