Family & covid

Aku cuba kumpulkan kekuatan nak type pasal benda ni. 

Last few weeks or last week, aku tak berapa ingat. Tapi pak anjang aku +ve covid. Diikuti dengan pak lang aku dan mak anjang. Kemudian diikuti oleh mak lang, pak long, mak long, cousins aku. Ramai. Basically ramai. 

Dorang duduk dekat dekat. Berjiran dalam satu kelompok kawasan perumahan dan jauh dari orang. So dorang terinfected. Tak tahu covid datang dari sapa, tapi pak anjang aku start sakit dimulai dengan oxigen drop dan di bawa ke hospital. 

So ada yang kena kuarantin kat rumah, ada yang kena masuk hospital sebab oxigen drop, ada yang di pusat kuarantin di observe oleh healthcare worker.

Mak anjang aku masih di intubasi.

Pak anjang aku dah balik dari hospital. Alhamdulillah. Tapi lepas beberapa hari pak anjang balik rumah, dia dibawa kembali ke hospital. Buat ct scan, ada darah beku di kepala, buah pinggang totally rosak, tekanan darah rendah. Aku tak faham sangat apa yang jadi dan apa yang doktor explain, tapi tu cut story short, doktor terpaksa intubate pak anjang aku. 

Lepas tu, doktor call cousin and bagitahu. Depa tak boleh buat dialisis kat pak anjang due to some reasons. And doktor bincang dengan pak andak aku, untuk tak buat dialisis. Doktor cakap dalam call, "saya berterus terang dengan awak, ayah awak tak akan boleh tahan sampai malam ni" means keadaan pak anjang sangat tenat dan kritikal. Doktor panggil cousin aku which is anak dia yang sulung berumur 19 tahun, untuk datang melawat ayah dia buat kali terakhir. Dia pi dan mengucap kat tepi telinga pak anjang. Kami semua tahu tu saat kritikal dan pak anjang sangat tenat. Malam tu, abah dah sediakan financial dengan cash out duit. 

I still remember, abah cakap if anything happen tonight, at least he has money. 

And takdir allah. Pukul 2, pak andak call, pak anjang dah tak ada. Abah tunggu sampai subuh, and baru pergi polis buat surat and gerak ke penang.

Mak anjang masih tak sedarkan diri. Mak anjang tak tahu pun pak anjang tak ada. 

Doakan pak anjang saya di tempat kat di kalangan orang beriman & beramal soleh. Semoga syurga buat pak anjang dan dapat reunite dengan arwah tokwan. 



Dengan rendah hati, aku pohon doa semua pembaca untuk doakan kesihatan semua ahli keluarga aku yang sedang melawan sakit untuk kuat dan kembali sembuh. Doakan ada +ve progress buat mak anjang dan mak anjang akan cepat sedar. Semoga keajaiban berlaku. Aku mohon semua doakan kami sekeluarga, aku, adik beradik aku, parents aku, family mak dan family abah diberi kesembuhan dan kekuatan. 


Semoga udin (anak sulung pak anjang) diberi ketabahan untuk menggalas tugas menjadi ketua keluarga. Semoga udin kuat untuk adik adik udin, syarifudin & zulfa. 



Comments

Popular Posts