mata cemeyyy

eh jap,hampa tau dak cemey tu apa? cemey ni loghat kedah. dia banyak maksud. antara maksudnya ialah mata kita sepet.

anyway,kawan aku tanya aku benda ni 

"saffi.. sorry..nak tanya.. dah lama nak tanya... mata hang kenapa? sakit ka?"


sopan betul kawan aku ni. tak ada benda nak dimarahkan pun. memang mata aku tengah sakit.. eyelid aku pelik nak mampus.



-----------------------------------------------------------------

aku masih belajar untuk nak terima eczema ni.

dari leher,ke tangan, ke kaki, ke kepala, dan ke mata dia hinggap. banyak banyak tempat,yang paling perit ialah kat mata. 

sebab,kat mata ni dah la ketebalannya nipis je, pastu dia kering gila babenggg weh no kidding.

last time aku jumpa doktor,doktor kata doktor tak boleh bagi ubat apa apa sebab bahaya. mata tu penting dan precious.

anyway aku jumpa dua doktor untuk check pasal mata. satu doktor dia bagi aku guna cream pelembab, walaupun dia sendiri tak yakin. macam ni ya conversation aku dengan doktor

doktor:emmmm saya rasa awak kena letak pelembab. saya rasa cream yang saya bagi ni boleh guna untuk mata. tapi saya rasa ja la. nanti awak confirm kan dengan pharmacist 

me:oh okay doktor -_____________- 

and satu lagi doktor tu cakap, dia kata tak boleh letak ubat apa apa. bahaya. takut nanti ubat sapu terkena mata. dia kata sabar ja la tunggu lega.

gitu la. so basically aku tak letak apa. sekarang memang tunggu kulit ni pulih dengan sendirinya. ni dah hampir 3 bulan dah ni. nak masuk 4 bulan dah pun. tapi progress selama 3 bulan ni,memang tak fully hilang lagi. tapi quite better.

doakan lah eczema cepat cepat berambus dari aku. aku penat nak berkepit dengan ubat-ubat aku. aku penat nak rasa sakit dan menggaru. aku penat nak jumpa doktor. aku dah la sekarang takut nak pergi klinik sebab aku duduk kat kawasan redzone. takut ada jumpa orang covid. nauzubillah. minta dijauhkan..


aku malas nak spesific cream, sebab sesetengah orang especially kawan kawan aku. untuk pengetahuan hampa semua yang tak tau, krim sapuan ni bukan senang senang kita boleh apply. if possible, consult dengan doktor before guna any cream. aku sertakan link,supaya hampa boleh baca post mengenai cream sapu.


https://web.facebook.com/rexienerra89/posts/1900019900109051
 

Comments

Popular Posts