Resepi Sizzling Yee Mee macam di food court

 




Assalamualaikum,dan salam sejahtera.  Hi everyone.

I'm super duper glad and excited to share this recipe which is sizzling.


Kebiasaannya kalau nak makan sizzling ni,kita boleh cari dekat food court mall contohnya seperti tesco.Dekat kedah ini,orang kata sizzling kat tesco mergong paling best. anyway,jarak dari rumah aku ke nearest tesco is 22 km dari rumah aku. aku pula sejenis suka makan sizzling,dah kalau tetiba tekak teringin,susah ooo. sebabnya tesco jauh.


so lepas beberapa kali bereksperimentasi,akhirnya aku dapat la buat kuah sizzling mengikut anak tekak aku.dan bagi aku,sedap! 


anyway,dalam gambar tu,aku guna spagetti. entah lah,aku pun tak tahu kenapa yee mee kat semua kedai kat kawasan rumah aku ni habis,mungkin semua orang pon masak sendiri kot.LOL. so aku gantikan je la spagetti.

p/s: aku tak ada pon sizzling pan tu,what i usually do,just masak dalam periuk biasa je la, and then tuang kuah atas mee. okay je.

anyway,as usual, im so sorry,resepi agak agak je. sebab dalam masakan ni,kita kena selalu adjust ikut kehendak kita. so untuk baru nak try and a bit spoiled sebab resepi agak agak,im so sorry okay.





R E S E P I  S I Z Z L I N G

Bahan-bahan:
Yee mee/spagetti/any kind of noodle suka hati awak lah

Bahan kuah:
Ayam 
Cendawan kering
Air secukupnya
Kiub ayam 
Kicap pekat
Kicap manis
Sos tiram
Lada hitam
Bancuhan tepung jagung
Sayur (jika suka) 
Telur

Bahan tumis:
bawang putih (lagi banyak lagi sedap) 
halia
*potong keping keping je
cili kering potong potong buang biji 

(cili kering is exceptional,jika suka pedas,boleh letak,tak nak pon tak apa.
Tapi,kalau tak letak lagi sedap. sebab,cili kering tu have strong flavour)

Cara-cara

1.rendam cendawan kering tu selama 30 minit. and then,rebus cendawan tu 15 minit.

2.lepas dah rebus cendawan,boleh masukkan ayam. biar ayam tu betul betul lembut.

3.agak agak ayam dah masak,boleh teruskan dengan buat kuah. tambah air ikut banyak mana kuah yang awak mahukan, masukkan kicap pekat,kicap manis,lada hitam,sos tiram,kiub ayam. renehkan sebentar bagi semua ni mesra.

4,sementara tunggu kuah, dalam periuk/kuali lain. goreng/tumis (sikit je minyak,agak agak je) bawang putih,halia dan cili kering menggunakan API PERLAHAN (slow heat). tumis sampai agak garing dan naik bau.awas,jangan sampai hangus!

5.masukkan bahan yang digoreng seperti bawang putih,halia cili kering ke dalam kuah. biar dia mesra.

6.masukkan sayur dan telur. (telur tu lepas telur agak masak,letak dalam mangkuk supaya telur tak overcook dan pecah)

7. masukkan bancuhan tepung jagung. ingat sizzling ni kuah dia kena pekat,so make sure pekat.

8. siap. hidangkan bersama yee mee dan telur. 

9.makan dengan bangganya awak pandai masak

boleh lah,versi apa hadooonya di rumah. 

nota kaki: 
-nak extra sedap,wajib ye kicap pekat tu. jangan guna kicap manis semata.
-lebihkan sikit sos tiram tu nanti sedap!
-wajib guna cendawan kering tu.sebab cendawan tu ada flavour dia yang sedap.





Comments

Popular Posts