Scalling and polishing gigi

(menulis dari point seorang pesakit)

https://youtu.be/6hx7NheeM2U

Before aku start menulis,tolong la jangan anggap posting ni poyo what so ever. The reason why aku tulis dan post,sebab ada yang tanya.

Kali ni masih lagi bercakap pasal gigi. Iaitu scalling gigi or bahasa kampungnya kita cakap 'cuci gigi'.



Cuci gigi ni apa? Cuci gigi ni ialah rawatan gigi untuk buang plak gigi. Plak/Kalkulus ni ialah tahi tahi gigi yang dah mengeras dalam mulut disebabkan bakteria dan tahi gigi. Plak ni hanya boleh dibuang dengan scalling,berus la 4 hari 4 malam pun,tetap takkan hilang. Kena pergi buat scalling juga untuk buang.



Plak ni banyak la effect dia. Boleh google untuk more info. Takut aku salah bagi info ja.

Pastu,mungkin luaran kita nampak macam "eh bersih ja gigi aku, tak payah buat scalling dah". Anda silap. Sebab? Kadang kita tak nampak pun. Tu luaran,dalaman??? Sebab banyakkk doktor gigi cakap karang gigi ada dan kebanyakannya di hujung gigi seperti gigi molar tu. Kita ni ada je karang gigi/plak/kalkulus,cuma kadang kita tak nampak dengan mata kasar.

So jangan la percaya mata kasar. Dan jangan la juga ambik alih tugas doktor. Go and do check up.


Selalu sangat bila cakap pasal scalling,the first question yang orang tanya "SAKIT TAK?" "NGILU TAK"

Aku personally tak tahu nak cakap. Sebab it all depends on you and also depends on dentist. In my case. Aku pergi private. La pergi private pun nak tulis? Tak. That is not my point.

Orang selalu cakap private punya is way more better than gov dental clinic. As for now,aku tak pernah lagi scalling di goverment. Insyallah maybe one fine day. Sebelum ni semua aku pergi private. So aku boleh cakap, yang tak sakit. Rasa ngilu sikit tu biasa la kan. Tak sakit. Rasa macam doktor sembur sembur air dalam mulut. That is all.

Lepas buat scalling ni,gigi rasa bersih dan best sangat. I dont know how to explain,tapi best sangat feel dia!!

Aku buat pun sekejap je,tak sampai 15 minit on the dental chair,and scalling & polishing is done.

Pastu lepas tu ada la side effect of scalling,but it will only last long for few days. Insyallah. Lepas tu okay balik gigi.

Basically scalling ni memang tak ada fix price,tak boleh cakap sakit atau tak scalling ni,sebab it depends on your teeth condition.

Macam aku,aku tak banyak sangat plak. Maybe tu sebab sekejap je.

Yang penting pasal gigi ni, highlight dia ialah

-Buat regular check up twice a year (every 6 month)
-scalling every 6 month *
-brush your teeth at least twice a day and wajib gosok sebelum tidur dengan cara yang betul
-floss your teeth
-extra: kumur guna ubat kumur macam listerine.

So macam aku tulis,first step is regular check up. So bila kat regular check up ni la,doktor boleh tengok. Masalah gigi kita. Tak perlu tunggu sakit baru nak datang. Just datang je every 6 month. Time tu doktor boleh tengok keadaan gigi kita,yang mana berlubang,rosak, plak banyak and a lot more.

Kalau sapa yang buat regular check up,doktor boleh consult time tu. Either you should scalling your teeth or not. Kalau pergi gov,tak semua patient akan diberi scalling. Contoh macam plak tu sikit sangat,doktor tak buat pun. Tapi kalau di swasta,dia buat je even plak tu sikit.. Dah kau bayar,dia buat la.

So tak semestinya every 6 month,ada kes yang lepas setahun or dua tahun baru dia perlu. Ikut kepada plak gigi kita. Dan depends kepada cara kita menjaga dia.

Kalau pandai jaga gigi,insyallah plak tak banyak sangat.

Kalau kita jaga gigi,dan buat semua yang aku tulis tu dengan cara yang betul,insyallah semua terjaga.

Nothing to be worried.

Orang kita memang takut jumpa dentist. Macam aku,aku personally tak takut sangat. Lagi lagi sekarang,tak takut lansung. Aku siap excited nak jumpa dentist. Maybe sebab aku selalu pergi. So? Apa lagi rakan rakan,pergi ja. Lama lama dah tak takut sebab dah terbiasa. Jangan tunggu sakit baru nak pi.

Oh,ada juga bila aku ajak scalling dia cakap "tak nak la... Nanti bla bla" sambil dia sebutkan mitos.

Nasihat aku,jangan la jadi tin kosong. At the end of your sentence you say "ni apa orang cakap" lol,lansung tak ada rasa tanggungjawab dengan apa yang telah dilontarkan. Dah kalau nak cakap,make sure benda tu betul.

I cant say that much,what can i say is just meet your dentist. And say all the myths that you have in your mind to the dentist. Let the dentist respond to it.

Aku ni pun bukan dentist untuk aku nak terang lebih lebih. Banyakkan la membaca (make sure sumber sahih) baru la bercakap. Ini bila bercakap macam anjing menyalak. Point tak ada.

Oh memang la this lately aku selalu pergi dental clinic,but it doesnt mean that you can ask me about your dental problem. Go and meet dentist,im nobody. And im not coming from dental field,obviously aku tak tahu.

Tak paham aku apahal orang tanya aku pasal gigi dorang. Aku pun manusia biasa yang kadang rajin,kadang malas jaga gigi.

Dan jangan la beza bezakan gov or private. I went to both clinic. Dua dua aku anggap sama. Tak ada istilah doktor di gov kasar,doktor di private lembut. Both sama.

Aku pergi both private and gov,tapi aku lagi selesa ke gov. Sebab dentist sana is way more better. Entah,tu my personal opinion la. Maybe you have different sight of view.

Dah bayar ciput,expect layanan macam di istana,kau memang nak kena!!

Dah la kos rawatan di gov murah yak amat,tu pun ada hati complain and demand. Nak the best,go to private.

Tapi in my case,aku tak suka doktor di private tu. I would suggest people to go and get their treatment at gov dental clinic.
Not because of the price,but bcs of the way dentist treat you.entah la,nasib aku baik dapat dentist baik.

Pastukan,ada satu kepuasan yang sukar digambarkan bila pergi check,doktor cakap "gigi awak okay" "gigi awak bersih" fuhhhhh. Nikmat ooo. Rasa macam diri dihargai.

Comments

Popular Posts