Root canal treatment part 2


Before aku start,this is a pic of how root canal treatment gonna be.

---------------------------------------------------




1st visit


Before  dr started,dr cakap lagi pasal pro and cons,risk, how the treatment are going to be. Dr check balik gigi aku.Dr said might probably im facing strange dentint (dia confident ja bagitau dr lain macam tu,dah la cakap bahasa inggeris and buat macam aku tak faham) after he asked me few question regarding the last treatment. And dr said maybe the medicine that he puts is effective.aku angguk ja la dengar. So he said might probably i dont need to do rct. But first he needs to check filling the he filled first. I said okay. Go on doctor.

So he opened up the filling that he filled early of this month. And without telling me anything he just proceed with rct. Yah sungguh surprise ye anak anak.

Before that,idk that we r going to do that, like what he said before, i dont need to proceed with the treatment. But suddenly proceed. Aku kena scam dengan doktor. Kejap tak kena,kejap kena (baca sampai hujung,nanti aku explain kenapa)

So bila dr dah check,dia terus proceed. Satu je aku kecewa kenapa dia tak cucuk local anaesthesia (bius) ?!!!!! It is extremely hurt. And its live. Kau tengah sedar dan rasa kesakitan tu. Kau sedar berpuluh jarum (file) dr ambik and cucuk. Banyak sangat file (jarum) yang di cucuk!!

That is how the file (tiny drill) looks like. Macam jarum je rupa dia.

Setiap warna berbeza saiz. 



Dr ambik masa laaaaaaaaaaama gila untuk cari canal. Tak jumpa jumpa. So he said kita xray dulu. And time xray ni la exteremely challenging and hurts at the same time.

There was 4 jarum in my mouth. And a huge plastic medical thingy. Benda plastik tu buat kau rasa tercekik nak mampus. Sumpah rasa tercekik gila. And dr cakap yup memang macam tu,aku kena tahan. Haishhh. I need to hold it while doing xray. And berjalan from bilik rawatan ke bilik xray. Tak leh tutup mulut lansung,if aku tutup,it will hurt me more. And it is super duper dangerous. Dr suruh jangan tutup mulut lansung,pegang plastic tu betul betul,kalau tak kita kena repeat this all over again.lagi sakit. Ya la jarum dicucuk dalam mulut kang tembus pula mulut aku.Nanti aku tunjuk cemna benda tu ada.

(Yang kuning tu kau anggap jarum, yang hitam tu plastic medical thingy. But it is huge, sumpah besar. Besar dari yang aku bulatkan tu. )

Ni ha benda putih ni la barang xtray yang di letak dalam mulut aku. Its huge. Rasa tercekikkk




So bila dah xray,ada lagi canal yang dr tak jumpa. So kena buat lagi. It took more than 1.5 hours to find all the canal. Fuhh. Time ni extremely hurt la. Aku memang first first rasa nak nangis. Aku cakap la kat diri,tahan la sikit. Lepas tu tak tahan we. Nangis terus time dr buat tu. But i didnt say anything. Cried in silent. But dr and nurse are aware of me crying. But they just pretend like they dont see anything. And dr keep on trying to find the canal. Pastu time ni aku cakap kat diri "pehal kau fragile sangat,tahan la sikit" sobbinggg.

Pastu kenapa aku nangis sebenarnya ialah sebab sakit kena cucuk dengan file tu + sakit hati dengan dr.
Boleh macam tu?

Tak ada la. Dr tu tried to please me by saying "okay ni last" tapi tak last weh. Dia tak jumpa canal. Dah la tak jumpa,pastu sakit. Bila tak jumpa dia kena cucuk lagi jarum tu to find the canals. Tahap sakit aku tu tak leh go dah, aku siap tolak tangan dia lagi weh.
Sebab? Dia suruh bagitau kalau sakit.

How can i talk when he is doing his work? Jarum,instrumen is all in my mouth. Aku hanya boleh buat isyarat mata,but sometimes he was too focus and tak perasan. N to stop making it hurt,aku tolak tangan dia. Dia tak marah pun. He is aware la yang part tu sakit and tried to make it less sakit. Tapi tetap sakit.  Dan 'last' dr tu memberi harapan palsu. Sebab aku mati mati percaya "oh okay takpe saffi ni last ni". 4 kali dia cakap last,4 kali juga dia cucuk. Lepas aku nangis dia tak cakap dah jarum yang dia cucuk tu last 😂😂 sebab asyik last,tapi tak last pun. Berpuluh jarum dia cucuk woih aduh aku tak boleh ingat,seram siot.

Ni ha jarum/file/instrumen yang dia guna cucuk cucuk cari canal

Dr tu dari bercakap la juga,terus diam. Tak cakap walau sepatah time aku nangis. After i stopped crying, dr apology for the pain that he caused.
(Time ni lawak siot. Sebab im aware dah benda ni akan sakit. Yang aku tak aware dia tak letak ubat bius. The whole process dr dah explain the pro and cons,risk,how the treatment gonna be. So aku ingat aku dah ready. But mental tak ready tu yang ternangis. Pastu previous dr dah ada explain yang benda ni akan sakit IT JUST ME THOUGHT THAT THEY ARE GOING TO GIVE UBAT BIUS LOL THEY DONT EVEN GIVE ME.)

Pastu while doing the treatment, a lot of doctors came and see. And a lot of them compliment dr.N bcs his work are clean and great.

"Your work is great"
"Wauuuuu power dr"
"Super cleann powerr"

And dr.N smiled proudly.

And another dr came and said "wau so clean. You should do this for you log book"

And then dr.N replied "it took at least a year to build this confident"

Sumpah aku tak tipu,memang ramai puji dia. And aku duduk bilik hujung. Tepi pintu. Sapa nak keluar semua kena lalui pintu tu,tu yang ramai doktor tau dan tengok.

Aku tak paham kenapa aku kena dengar benda ni semua time aku kesakitan tu.


Like i said before in previous post,this dr is a lil bit harsh. And he is. He is!!!!!!!!!! He is so harsh.

So when everything settled,dr apology for what he caused. And explain a bit more.

Dia cakap dia proceed sebab ada nanah (nanah means ada infection. So bila ada infection automatically kena proceed rct,maybe sebab aku pilih untuk go for rct). That is why dia terus proceed. From outside,kita tak nampak. Bila buka filling baru nampak.

Pastu dr tanya ubat lama ada lagi ke, aku time tu "WHAT DO YOU MEAN DR?? THE PHARMACIST ONLY GIVE ONE TABLET ONLY HOW CAN IT LAST LONG FOR 1 MONTH??!!! I EVEN BOUGHT FEW MORE TO SURVIVE" tapi cakap dalam hati ja la.

Pastu aku cakap la "dah habis. Tapi saya dah beli baru"

Pastu dr kata "so awak nak ubat tak ni? Kalau nak saya nak bagi"

Pastu aku geleng ja la. "Tak nak." (Nantikan entry seterusnya untuk lihat kebodohan aku)

Pastu dia pun cakap this treatment supposed to treat one canal only. But mine is different case. They need to find 4 canal (part ni aku terkejut. Sebab previous dr cakap might be more than 6 canal. Nasib ada 4 canal. Kalau 6 aku tak dapat bayang sakit dia macam mana).
(Credit pic from dr ib shah)
This is how root canal looks like. 


 So sebab tu la lama.lama gila. Aku keep on tengok masa. Sebab aku masuk bilik rawatan pukul 2. Aku keluar pkl 4.


And keluar klinik sambil air mata bertakung. This is so serious..aku tak pernah nangis depan doktor. Ni first time aku nangis.yg betul betul menangis beria air mata tak habis habis jatuh. Yang betul betul nangis la senang cite. Dari masuk aku boleh senyum senyum,dah habis treatment senyum pun tak!!! 😂

In conclusion, rawatan ni okay je. Tapi kalau ada bius lagi okay. Yang sakitnya sebab tak ada enough instrument and tak de ubat bius. Overall it hurts. Not gonna lie. It hurts. Super duper sakit.

Aku tak mengada pun sumpah. Selama buat treatment (4 kali dah dr ni rawat aku,sekali pun aku tak pernah complain),dr banyak kali cakap "kalau sakit cakap" "kalau lenguh cakap" tapi aku tak cakap pun. The only time yang aku cakap time dia cucuk nak cari canal. That is the only time yang aku cakap sakit. Yang lain tak. Padahal time lain pun sakit,time lain pun lenguh. Tapi aku tak bersuara pun. Aku tahan ja. So aku tak mengada. I tried my best to silent. To not say anything. Bila tak tahan sangat baru aku bersuara. And sebab terlalu sakit baru aku nangis. That is all. Sebelum ni i never cry i never complain anything.

Tahap aku diam ni, dr sendiri yang stop buat kerja tanpa aku complain apa apa. Dia cakap dia lenguh. And time tu baru aku rehatkan mulut aku dari kesakitan dan lenguh. Nasib dr minta take 5..kalau tak,mesti lagi lenguh.



Hergh.

Sorry la this entry is way too long.
Sorry la,dua jam kot aku ada kat sana. Memang panjang la cerita dia.

Bye,tutup salam.

Comments

Popular Posts