Nak bius

Aku buat root canal treatment/rawatan akar gigi tanpa bius lansung. That is our topic for this entry. Bius. Aku tak boleh tahan diri aku dari menulis pasal benda ni.

Time first visit (first appointment), doktor buat derooting (aku tak tahu la derooting tu apa,tapi itu yang dikatakan) and buka tampalan itu.

So dia buat kerja dia,aku duduk tahan sakit.

Actually sebelum aku datang klinik, aku dah buat banyak research dari segenap ruang di internet. Aku baca banyak article,journal, di google. Aku baca pengalaman-pengalaman orang di blog blog, di media sosial seperti instagram,twitter dan facebook. Aku juga baca pengalaman dari side dentist yang merawat. Aku baca benda ni semua sebulan (dan lebih,sampai sekarang masih keep on baca) lamanya. So sepanjang aku baca,aku boleh cakap orang akan start buat rawatan dengan cucuk local anesthesia atau dikenali sebagai bius setempat.

Tapi,in my case,doktor tak cucuk lansung ubat bius. Dia terus buat rawatan tu. Dan sakit yang aku rasa tu 100% real.

Sakit dia bukan beshe beshe genggg, sakit dia boleh buat nangis. Sebab aku memang nangis time buat rawatan tu. Itu ialah untuk aku buktikan betapa sakit dan peritnya aku tahan.

Doktor dan nurse perasan aku nangis. Tapi itu lah,they do nothing. Mungkin sebab itu dah hujung hujung kot (sebab lepas 30 minit centu siap) waktu dah kot. Maksudnya dah sejam setengah buat baru aku nangis. First,aku tak nak nangis pun,sumpah. Tapi tu la,aku hari tisu la. Terus nangis.

Tapi tadi aku pun sebagai netizen bawang membuat kerja aku dengan komen, memberitahu/kongsi pengalaman aku buat root canal treatment tanpa bius.

Dan ada sorang dentist tu komen,

"kalau sakit sangat awak boleh minta bius"

Ya allah im gonna cry real bad.

-First sebab kenapa dia baru bagitahu (obviously dia baru bagitahu sebab dia baru baca dan aku baru komen)
-Second sebab rasa terharu tak payah rasa sakit time buat treatment 😭😭

Nanti aku minta. Aku pun tak pasti ada ke tak bius. Nanti aku suarakan isi hati aku yang menderita menahan sakit dan perit. Ceh propa betul. Tapi series,next visit aku akan minta local anesthesia.

Bye.
Itu ja la bebelan hari ni.

sebelum buat treatment, aku siap selfie send gambar kat kawan aku.
Time tu nuha minta selfie sebab kami tengah chat sama sama time tu.
Aku nak tunjuk bukti betapa gembiranya aku sebelum aku masuk bilik doktor.
Bilik doktor yang betukar jadi bilik derita.

Comments

Popular Posts