Resepi roti sangkaya step by step




 Hai assamualaikum everyone. 

So for today's entry aku akan menulis pasal resepi. 
Actually,aku buat benda ni tahun lepas.gambar gambar semua diambil tahun lepas.dan sekarang baru rasa nak share resepi lol. 
Dah setahu,baru aku nak share. 

Okay.

Resepi SANGKAYA ala ala boat noodle.tapi takleh lawan boat noodle la. Sebab yang ni lagi sedap.lol puji diri sendiri pulak.

Since boat noodle pon jauh juga dari rumah aku plus tak ada sapa nak teman,so kalau teringin pandai pandai la.

So jom la start. Aku pon pernah bebel kosong ni.

RESEPI SANGKAYA

BAHAN BAHAN:

-5-6 helai daun pandan 
(blend dengan air)
-1 biji telur
-250ml susu cair 
(boleh digantikan dengan santan kalau nak)
-250 air
-150 g gula
 (boleh kurangkan.sebab manis sangat)
-2sb tepung jagung
-sedikit garam


Nah aku ambik waktu hujan,ya allah gigihnya

Susu,telur

Blend dulu daun pandan n air.nanti tapis.ambil air sahaja.

Gula 125 g pon masih manis.boleh kurangkan lagi.sebab awaknyerrr dah manis


CARA CARA NAK BUAT:

Mix dalam bowl dulu tau.

1.Blender air dengan daun pandan.blend dengan 1 cawan air.means,ambik 1 cawan dari 250 ml air tu. 

Paham tak?ke tak paham.
Maksudnya ambil sikit air dari air 250ml.

2.masukkan telur dan gula.kacau sebatiiii

3.masukkan susu,air daun pandan,air dan tepung jagung.mix dulu adunan ni sampai tepung tak berketul.

4.bila bater tadi dah okay.tak berketul.masak atas api perlahan.sentiasa kacau. Sampai la warna bertukarrrr dan semakin pekat.sejukkan.

5.steam roti bengali.takda roti bengali pakai roti gardenia pon boleh.takyah steam pon takpa.

6.hidangkan bersama susu cair pehhhhhhhhhhh dapp ergh (read:macam dsv) 

Sapa nak tengok step by step boleh follow and scroll ke bawah

Gula mix dengan telur.

Ha kacau duluuuu

Masukkan tepung jagung.kacau sampai tak berketul

Pastu masukkan susu

Masukkan air daun pandan yang dah jadi balik 250 ml

Masak api pelan.kacau sokmoooo

Ni aku pakai benda apa entah namanya.sebab waktu tu gas pulekk habis. Banyak betul dugaan hahahahah. 

Tapi jadi jugak.aku kena extra sikit ah. Kawal benda tu.

Steam rotiii.


Hidangkannnn laaaa. 

Makan dengan bangganya awak pandai masak.
Tahniah.
Selamat mencuba.
Bye

Update 30/11/2020
Terima kasih yang sudi baca. 
Apa kata kalau awak buat ni,awak boleh komen okay ke tak okay. 
Perhaps,you can tag me on ig @bs.nabilah
I will be so happy if I see people try my recipe. 


Comments

Popular Posts