Jambori Kedah dan Persaudaraan Antarabangsa 2017


Hello everyone and assalamualaikum.today i'm gonna talk about jamboreeeee yeeeeh! kem ni dah lepas lama dah tapi sekarang baru rasa nak tulis . kem ni start 8-12/8/17

this is my second time aku join jambori.the first one was at havard suasana hotel and this one was at kolej pertanian.cikgu pengakap ada inform dalam group pasal kem ini dua bulan sebelum.so i was so excited and bagitahu kawan kawan aku semua pasal kem ini.plus aku ajak jugak depa join.tapi sorang pon tak mau (sad story xD)
so basically this is me lol .

so let me introduce you my friends, Farhani,anis,me,tasha,adhira,hanani. so kiranya pi mana pon aku pi dengan depa la.oo lupa nak boh nama udan (Jr aku lel)

so for the first day,tak ada apa pon yang kami buat just kemas kemas tempat khemah,pasang khemah.thats all i think.no activity for the first day.so me and hanani decided to go and look around the kem aka kolej pertanian.

so basically kem kami betul betul kat ceruk ulu sebab subkem kami celah celah kelapa sawit.and berbukit.

 so this is the view from my subcamp . yang khemah khemah tu tempat orang berniaga jual macam macam.


so ni view belakang dewan.tempat ni cantik gila kalau tengok sunset 

 so ini lah dewan dari back stage.
 ini lah dewan kolej pertanian.sebelah kiri dewan ada kedai kedai,dobi,ada mesin atm

ini view kalau hampa toleh belah kiri dewan.

ni view dari dewan.nampak tak kelapa sawit tu?ha kat situ la subkem aku.jauh gilaaa


after maghrib,ada bacaan yassin then terus solat isyak. after that ada like pertandingan and waktu malam itu ada taklimat and bahagi kumpulan.so i was in group 4 then aku tukar ke group 5 .

after then,rushing to go to the hall to see persembahan menari.tapi kami sampai lambat,so duduk sekejap je and then dah habis.lol so we go back to the subcamp and sleep!because hujan lebat,blackout kat subkem,bayangkan duduk celah kelapa sawit dengan gelap gelita.

the next day,i woke up at 4 something,and went to the toilet with my friends to wash our face & brush our teeth.im decided to not mandi because dalam toilet sangat la sesak and  orang.so lepas mandi besiap untuk rowcall.

waktu rowcall,cikgu ada bagi taklimat and sesi penyerahan scarf jambori dan bagi buku apa tu yang untuk cop tu.then terus ada aktiviti.so ada banyak aktiviti yang terbahagi kepada 5 aktiviti which is expedition (lawatan ke alor star),culture valley (pameran kebudayaan,penyediaan makanan tradisional,muzik tradisional,permainan tradisional,tayangan multimedia,kraftangan,pakaian tradisional dan tarian tradisional),adventure (orienteering,memanah,jerat,catapult,lastik,dat tanah,radio amatur,paint ball,flying fox,berhalangan)water sport (kayak,rakit,memancing,menjala,ikatan joran,regatta sol air boat) and lastly leisure (kembara tani,wayang pacak/wayang kulit,pameran,mop,swap valley,photo booth,senam robik)

so basically kat kem aktiviti mengikut kumpulan.so untuk pergi ke satu aktiviti perlulah mengikut warna.so warna putih bebas.tak ada aktiviti. so we decided to go to flying fox first.it was a really bad choice but it was a really good decision.the reason why i said like that,after we've done with flying fox,and ramai gila orang beratur untuk flying fox.so it is a good decision. 



after that,kami ronda jalan je kat mana mana bcs that time we r not really familiar dengan jalan n tempat kat situ.so for the next activities kami pergi kayak.bcs waktu tu tak ramai orang lagi,so kami pergi ja la.it was my first time berkayak sebab aku tak pernah kayak (obviously) so it quiet interesting for me.

after that,kami pergi ke DIY boat.it so bored i swear to god.they will provide a polysterin kinda thing,some papers,bamboo stick,knife etc for each group which is you need to separate with ur teammate bcs you need to create a new group which is only 4 members.

then,kami pergi ke aktiviti rakit.rakit pon benda yang aku excited jugak sebab aku tak pernah merakit.and cikgu sekolah aku yang in charge bahagian ni.so rasa lagi semangat lol.you know what,i need to kayuh benda itu pergi and balik.it so penat tapi rasa best.one of our teammate nyanyi and sangat lah meriah.

after that,kami pon pergi berehat.sebab nak dekat pukul 1 lebih.it was so hot and i was very thirsty sampai rasa nak minum je air tasik tu semua.mood pon hilang sebab penat and sangat dahaga.jalan laju terus and singgah dulu kat tempat jual jual beli mineral water.subkem sangat jauh terpaksa la beli dulu air tu.
  
sepatutnya lepas rehat kami ada aktiviti water sport.lepas rehat makan tengah hari and solat zohor.pukul 2 kami dah jalan untuk menjalankan aktiviti yang lain.so kami pilih untuk memanah walaupun sepatutnya kami kena pergi aktiviti memanah lol sungguh derhaka kami ni. since tak ramai orang lagi.so kami berbaris and memanah.dapat lah feel memanah tu even tak kena tempat target tu pon.

lepas memanah kami pergi aktiviti memancing.menjala dan ikatan joran.it so bored plus panas gila petang tu.sangat panas ya allah tak leh lupa lagi kepanasan tu macam mana.pastu terus ke tempat taklimat aku taktau la nama aktiviti tu apa regatta kot.dia ajar cara kayak,bagi info pasal kaya,kecemasan dalam air dsbg nya. so it so bored.

lepas habis aktiviti tu kami decided untuk balik sebab penat sangat.otw balik tu,kawan kawan aku nak pergi atm so singgah la dulu.lepas tu jumpa exchange student from korea,italy,america n usa.we had some conversation which is so funny,the girls from america said abt our country and try to speak malay dengan loghat kedah.it was so fun.

lepas itu terus rest dalam khemah sebab penat.

waktu malam tu ada malam perasmian kem.it was so litttttttt.sangat gempak weh sebab meriah.bayangkan lebih kurang 4000 lebih orang berkumpul dalam satu dewan.dari seluruh malaysia dan ada jugak negara lain indonesia,thailand,taiwan,usa,korea,brunei,singapore,america,italy.so memang ramai memang sesak.jambori kedah and persaudaraan antarabangsa ni dirasmikan oleh yb dato' seri mahawangsa and dato seri diraja mahdzir bin khalid. 

it quiet bored bila yb yb tu bagai ucapan panjang lebar.and i cant remember what i did waktu malam tu.lupa dah lol.

oh ya,after that,aku and hanani terus balik khemah bcs im so tired.sumpah penat gila so i said to hanani lets go back 'home'.and dia pon was was sebab waktu tu tak boleh balik subkem lagi,but im so tired so terlupa tukar baju and terus tido pakai baju uniform tu lol it so funny.

the next day,i was so shocked why do i wear uniform lol lupa tukar sebab penat sangat.terjaga pon sebab hanani ketuk khemah ajak pergi mandi.so tukar baju kejap,ambik toiletries baju and jalan pergi mandi waktu tu pukul 4 pagi. aku rasa kalau bukan sebab kem memang tak lah jalan berdua an pagi pagi gelap pergi mandi woiii seram.

lepas tu hanani kata jom mandi dekat asrama perempuan.sebab situ lagi selesa plus tak ramai orang.
ni ha nampak tak bangunan tiggi tinggi tu,kat situ la asrama perempuan.jauh gak ah.bayangkan pagi pagi jalan dengan jinjing barang gigih nak mandi.

pastu ada sorang budak tu datang kata nak join kita orang mandi,lol cenna entah yang aku berani bagi dia join.dah la dia jalan sorang relax ja......

lepas habis rowcall pagi n breakfast,aku teruskan aktiviti adventure.first station aku pergi is,jerat.dia ajar cara nak jerat hati awak (k hambar) tak dia ajar cara nak jerat haiwan kat hutan.itu ilmu baru bagi aku sebab aku taktahu pon macam mana nak buat jerat,macam mana rupa jerat.sebab sebelum ni asyik kena jerat percintaan je lol (hambar lagi)

second activity is berhalangan. cuaca waktu kat kem kejap hujan yang lebat gila,pastu kejap panas gila.nasib tak gila.so bayangkan lah tanah tanah tu basah and kena lalu aka kena paksa merangkak,lompat,kena balance kan badan.fuhh dia tak susah sangat tapi dia cabar ketahanan mental hang la.lumpuq tu semua busuk!!!!pastu abang kakak cikgu yang jaga bahagian ni dok buat muka garang bolehh eiiiiii

yang kedua kami pergi lastik.abang tu ajar cara nak lastik dengan betul (tak paham aku lastik je pon) . pastu boleh pulak ada yang nak bertekak pagi pagi.kami sampai dulu,tapi belakang kami ada geng negeri perak and depa semua lelaki.dalam 6 orang kot.so they was asking to let them start first bcs depa lagi sikit and ada cikgu depa tunggu.abang tu macam dah rasa bersalah dah sebab cikgu depa tunggu and i was like "cikgu kami pon tunggu kat belakang tu" pastu abang tu terus bagi geng aku buat dulu.sebab dia kata dia kena adil..aku em em tipu sunat tak pa kot?

and then kami pergi ke station paintball.this is my second time berpaintball.the first one aku buat kat jambori kedah kat havard tu,yang ni kat sini pulak.ni aktiviti yang best.lepas tu boleh pulak terjejak kasih dengan best friend aku,anis zulaikha yang agak lama aku tak jumpa since dia pindah sekolah.pastu tuan yg jaga bahagian tu kata tunggu dia tiup whistle baru tembak.pastu team aku boleh pulak tembak macam machine gun hahhahahahahahhahah.pastu kena marah kejap.


lepas buat paint ball terus lah kami pergi dat tanah.macam main dat biasa,tapi yang ni hang kena target kat tanah.it was so fun sebab tu first time akuu tau kewujudan mainan tu.guess what,aku baling masuk tempat target ha (baca dengan nada bangga) . cuma aku buat dia tak cacak tegak tu je.

lepas tu terus pergi orienteering.basically orienteering ni dia akan bagi peta.setiap org dpt peta lain lain.so,dia ada check point.setiap check point ada nombor.so hang kena tambah semua nombor tu and patah balik tunjuk kat kakak tu.so jawapan betul boleh pergi ke next activity.

the next activity ialah catapult.


ini lah catapult.game dia senang ja.hampa bungkus air and ikat.lepas tu letak kat tempat bulat tu.tarik tarik ke bawah and then lepas.dia dia terbaling ke pihak lawan.best weh!tapi geng perempuan asyik kalah ja lol . kami kan patut dijaga kenapa kami yang kena teruk teruk?so memamng kena alert kalau tak habis lah,dah la air tu busuk sebab tu air tasik.

lepas tu rasa lega gila terus llaju laju pergi ke radio amatur. 

radio amatur ada 4 station.so aku start dengan station 2 if im not mistaken.but,we just asked for the cop,sebab malas nak buat.at first abang tu teragak agak,tapi hang pandai pandai la ayat sampai dia melting pastu dapat cop blah.

for the next station,kena beratuq ramai gila orang.semua orang tengok kumpulan kami yang baru sampai sebab kami belemuihhhh teruk.station yang kami pi ni pulak kena buat apa ya da diiii duuu tak aku tipu ja.dia tekan benda tu,pastu dia bunyi da diiiii da diiiiiiiiiiiiiiiii ha gitu la kot. aku pon dah lupa.

lepas tu,kami pi next station.ni dia suruh hafal code nama kita ja so its easyyyyyyyyy.ni nama aku:

SIERRA
ALPHA
FOXTROT
FOXTROT
INDIA

so jimat masa hafal nama ja pastu kak tu pon lepas lah,kami pon pi last station.which is station tu kena guna ala aku tak ingat nama benda tu.ala yang polis polis selalu ada kat tali pinggang dia tu..yang roger roger tu.ala aku lupa nama dia . maafkan aku guys im noob.

lepas habis semua station radio amatur,aku pon pi minta cop and dapat sijil.sijil ni limited ja,sapa cepat dia dapat so kira macam aku ni cepat gak ah.

lepas itu,kami pi MOP.mop tu bukan mop lantai ye adik adik semua,sebab at first aku ingatkan mop lantai lol.dia ada banyak station juga.cuma kami kan pi waktu nak dekat lunch hour,so banyak station yang nak tutup.station a suruh pi station b,station b suruh pi station c.haihhhhhhh.so first station,ada macam ayat.contoh la aku sebut ini rumah saya.pastu orang lain kena sambung ayat aku,and the last person kena gabung ayat aku.ha centu la.lepas tu,kami pi station yang kakak tu suruh daftar online dia bagi tunjuk ajar pasal laman web yang akan kami daftar tu.itu ja,so next kami pi menari ulala.abang tu sabah,pelat gilaa.dia ajar pasal menari tu.ha join ja la,since aku dengan adhira,kami kena gabung join dengan group orang lain.

lepas itu banyak dah booth nak tutup,kami pi ja la booth yang mana ada pon.kami pi buat makanan tradisional buat kuih goyang . tu first time la aku buat,cikgu tu pon ada bagi resepi.disuruhnya aku tangkap gambar resepi itu,katanya senang bagi mak resepi ni balik boleh buat.haish masalahnya fon aku habis bateri . 


lepas buat kuih tu,ingat kan nak buat kembara tani.kembara tani ni will be a very long journey sebab banyak benda kena buat dalam aktiviti tu.luckly,when we were at the station dgr kakak tu bagi cop free.so we asked for free too.bcs itsn't fair at all.so we got it.save masa sebab dapat cop free.

after that,we went to another booth with is another activity.so next kami sapu sampah.sebab booth tu dah tutup,but kami still nak cop,so cikgu tu kata sure.tapi sapu sampah.okay fine.we did it.so dapat la cop.


okay i cant explain everything secara details bcs dah lupa sangat.but what can i say is aku berjaya settlekan semua aktiviti dalam masa dua hari.thanks allah.rasa lepas siap semua benda tu lega gila.

so bila malam ada aktiviti wayang pacak a.k.a wayang kulit.aku pergi ke dewan bukan sebab nak tengok tapi just nak cop.bcs nak.cukup kan kuota cop tu.waktu line up tu,sumpah weh baru rasa kerdilnya diri ini.sebab orang potong baris,tolak hang sekali ja terus ke belakang.

dah settle pasal cop,aku balik khemah tidurrrrr ngantuk.but before that,aku n hanani pi beli burger yang dapat diskaun tu (obviously la aku datang kedai tu banyak kali).lepas makan burger a.k.a supper aku nak lena but thennnn ada rowcall tengah tengah malam tu.oh man.

the reason why ada rowcall is bcs ada budak histeria.so just in case pemimpin nak check cukup ke tak budak.thats all.

the next day which is second last day,aku tak buat apa sangat sebab semua dah settle.buku tu pon dah send,aku n hanani pergi ke dewan sebab nak charge phone.power bank aku buat perangai tetiba habis bateri,usb power bank tak bawa.so thats why aku duduk lepak kat dewan.

nothing much.dari lepas sarapan,kami pergi dewan sampai la nak dekat tengah hari baru balik sub camp. bila balik anis cakap sebenarnya tak settle lagi pasal cop cop tu.sebab kena ada list nama 30 org dalam kertas lain,so kena buat. then budak laki solat jumaat,aku lena.penat gila namatey.

lepas solat jumaat,sama juga.tak buat apa,duduk melepak kat dewan but this time aku duduk kat tingkat atas.damai gila rasa sebab takda sapa kacau . boleh guling guling . then aku n hanani pergi berjalan ke water sport area sebab cari cikgu zainol to settle something . cikgu offer kami naik raket tapi penat sangat tak larat dah.so kami balik ke dewan charge fon lagi.then balik ke sub camp sebab nak join melawat sub camp orang. even hujan,kami dapat gak ah melawat thailand,penang,tak ingat dah aku pon



bila malam,ada penyampaian hadiah.aku duduk kat atas again,sebab nak charge fon. alone. then ada sorang budak ni datang ajak berkenalan pulekkkkkkk pastu anis ni sakai tau.dia duduk kat bawah so dia snap gambaq aku dari bawah n send kat aku lel . lepas habis ja charge fon kami semua nak balik ke sub camp tapi sebelum tu kami singgah la beli makanan.ya la,gerai tu banyak sangat.plus laparrrr so semua kami nak beli.tak aku tipu.aku beli burger ja kat kedai yang sama aku beli maqin.sebab dapat diskaun kahkahkahkah



so for the last day (yey finally) kami semua bangun lambat which is 5.30 a.m. lepas ja mandi pa semua,sambung tidur balik n bangun pukul 6.20 . ni part paling aku ingat lah. aku mamai,dah dengar azan,aku pakai tudung n nak ambik wudhuk.aku tak danya nak susahkan diri gigih ke dewan bagai,aku ambik wudhuk kat tempat cuci pinggan.area tu memang tempat ramai orang laki la (obviously laki senang nak ambik wudhuk). aku ja perempuan aku rasa . entah. then. bila sampai turn aku nak ambik wudhuk setelah beratur dengan budak budak laki,aku baru perasan.tudung aku terbalik sumpah memalukan lel . tapi cover mcm nothing happen. balik khemah,solat subuh,packing barang sampai pukul 7. pukul 7.20 angkat barang keluar khemah n kemas khemah .

lps settle kemas,breakfast kami jalan pi dewan sebab majlis penutupan.

so penutup tu lambat sangat,and aku memang ngantuk takleh bawa bincang,last last aku lena kat dewan atas riba kawan aku . either anis or hanani i cant remember. pastu sedar sedar orang tengah nyanyi lagu negaraku.tak cakap banyak aku berdiri terus.pastu dah malu,budak budak kat belakang dok gelak la apa la. aku ajak hanani cau n beli makanan. we bought creampuff untuk legakan hati.


the end.

kem ni best even sangat memenatkan.and aku siapkan 37/40 aktiviti dalam masa 2 hari yeyyyy!! aku dapat sijil emas.


so aku nak tulis panjang panjang takut hampa jemu nak baca . so thats all. nanti ada masa aku cerita lagi . bye .

assalamualaikum.





















Comments

Popular Posts