resepi bihun goreng simple tapi sedap

assalamualaikum and hai!

geng geng kawan aku ni suka buat potluck,tapi potluck yang mengejut lah. contoh pukul 4 mesej "we petang ni buat makan makan berkumpul tempat biasa" ha gituuuu . so memang wat ha lagi sejam sempat ka ni?nak buat apa ni?

so aku decided untuk buat bihun. entah lah,sedap ka tak aku tak tau,but for me sedap.ye lah aku sorang la puji diri aku orang lain takmau puji.

so ni resepi hentam keromo aku ja.ni memang basic resepi untuk aku goreng mee or koey tiow or bihun or spaghetti. so here we go . oh resepi aku takda bawang nak ditumis sebab at last hampa letak tepi bukan nak makan pon.tapi kalau ada lagi sedap.cuma aku buat dalam kuantiti yang banyak so aku takpandai agak.tu yang aku tak letak .and resepi ni agak agak je,tiada sukatan yg tepat

OH SUKA DIINGATKAN,NI RESEPI BUDAK YANG BARU BERUSIA 16 TAHUN,MAK CIK MAK CIK YANG DAH PRO JANGAN JUDGE YE.SETIAP ORANG ADA SELERA MASING MASING.ENJOY!

BAHAN BAHANNYA: 

1 1/2 bungkus bihun (direndam sehingga lembut)
7 sudu besar cili boh
1 senduk sos cili
1/2 senduk sos tomato
1/3 senduk sos tiram
kicap cap kipas udang
binatang (sotong,udang,ayam)
fishball/fishcake
sayur (sawi,taugeh)
garam
cukup rasa
1 kiub ayam
air

LANGKAH LANGKAHNYA:

1.panaskan api sederhana,tumis cili dengan minyak.tumis sehingga cili masak

2.masukkan segala jenis sos cili,tomato,tiram and air (air ni agak agak ja)

3.masukkan kicap.kacau.letak seasoning,garam,cukup rasa and kiub ayam

4.masukkan binatang yang disukai dan juga fishball dan fishcake.renehkan sehingga masak

5.masukkan bihun yg sudah direndam tu.waktu ni boleh tambah air agak agak cukup untuk bihun lembut.part ni jangan kacau selalu.takut bihun patah.

6.masukkan sayur mayur yang disukaiii kacau kacau kacau tutup api.

you're done.

untuk nak lagi menarik boleh hias nak letak telur ke,letak cili merah,daun bawang ke,bawang goreng.makan dengan bangganya awak pandai masak.


Comments

Popular Posts