Bacelor Komunikasi, UPM

 Helloo hello everyone... Err, I guess I'm back! 


Bertemu kembali dalam penulisan saya yang semakin lama semakin malas nak tulis. 

Hari ini, aku nak tulis pasal course yang aku ambik. Sebab ever since aku enter degree life, terlalu ramai yang tanya "memang minat kos ni ke?" "Sejak bila hang minat journalism?" 

Baiklah, untuk memberi sedikit kefahaman. Aku memang minat komunikasi dan media, masscom la spesificnya. Sebab aku membesar tengok Life At Thinker. Sapa geng LAT-Lover jugak? Kita gengggg. Dari aku form 3 aku tengok LAT. So memang aku makin lama makin cintakan job scope kerja bahahian media ni. Which mean, aku kena ambil masscom. Tetapi, aku selalu mendengar orang cakap sapa yang cantik cantik sahaja boleh ambik masscom. Knowing myself too well, I know that I cannot fit that criteria. Sebab sis, I sedar diri I tak cantik.

So, aku letak tepi keinginan aku. Masa tingkatan 5, aku memang nak study TESL. Sebab aku terlalu minat dan cintakan Bahasa Inggeris. Aku memang all out tau belajar BI ni. Aku letakkan banyak effort in learning english. Salah aku disini aku rasa, aku tak prepare untuk speaking. Jadi, apabila iv TESL, aku sangkut. 

Eh saffi dapat iv ka? Yup. Saya lepas ujian MEDSI tahun 2020. Dan pergi IV UPSI dan UKM. Waktu tu musim lockdown, so IV online. Aku memang dah letak 100% effort especially for UPSI la. Sebab yang UKM tu punya, last minutes aku check baru aku tahu aku dapat IV. Jadinya aku tak prepare sangat untuk IV UKM. Maksudnya aku tetap usaha sehabis baik for UKM, but I could have done better if aku check result IV tu lebih awal... Silap ya saya di sini. Hehe. To cut story short, I guess tak ada rezeki la dalam bidang pendidikan. Dan aku tak dapat pon TESL UPSI MAHUPUN UKM. Akan tetapi, aku dapat course bacelor komunikasi. 


Macam aku cakap awal tadi, aku minat masscom, tapi sebab aku tak cantik, aku terpaksa tolak tepi keinginan aku. Masa isi UPU, aku google apa bacelor komunikasi. Rupanya, it is quite similar to masscom, tapi bukan masscom. Tapi lebih kurang. 

Dalam bacelor komunikasi di UPM ni, nanti kita akan dipecahkan kepada major. Ada 4 major disediakan. Which are Broadcasting (penyiaran), Journalism (Kewartawanan), Corporate Communication (Komunikasi Korporat) dan Human Communication (Komunikasi Manusia). Pada semester 1, semua orang akan ambil personality test untuk menentukan major. 

Basically, broadcast & journal lebih kurang cam masscom, manakala corporate comm & human comm more to communication. So belajar nanti macam mana? Kita semua tetap belajar komunikasi. Lagi lagi pada semester 1. Tapi, pada semester 2 dan ke atas, kita punya subjek dah tertumpu kepada major kita. Akan tetapi, dalam setiap semester kita tetap kena ambik dua tiga subjek komunikasi. Selebihnya, subjek ikut major. 

Result menunjukkan aku dapat journalism. Hehe, alhamdulillah sebab journalism memang first choice aku. Second choice aku ialah corporate comm. Tapi aku dapat first choice alhamdulillah saya ialah bakal wartawan tersakiti.  

Sejak aku bagitahu orang aku belajar journalism, ramai cakap aku punya major bosan sebab aku belajar tentang journal. Ya tuhan, bukan itu. Aku akan tulis apa aku belajar dalam journalism la, memandangkan aku budak journalism. Dalam journalism sendiri, aku belajar tentang penulisan berita, pengumpulan berita, fotografi asas, fotografi kewartawanan, basically semua subjek berkaitan kewartawanan. 

Kalau penyiaran belajar pasal macam mana nak produce karya di tv, contoh cam kelas edit video, kelas tentang tugas setiap staff dalam syarikat pernyiaran seperti tugas producer, cameraman, writers and so on, belajar cam na hasilkan karya. Aku tak leh cakap lebih pasal major lain, sebab tak berapa tahu. Kalau nak tahu pasal major lain, komen la..nanti aku tanya details dekat kawan kawan aku.

Seronok tak? Tak. Sebab aku penat belajar. Sapa suka belajar dipersilakan. Aku kan pemalas. Jadi aku a bit struggle la untuk belajar. Tapi overall, aku enjoy je. Aku pun lama lagi ni nak hadap belajar ni. Lagi 4 semester. Sekarang aku di hujung semester 3. Insyallah, mac nanti aku akan masuk semester 4. 

Tolong doakan Nabilah Saffi berjaya gemilang terbilang, mendapat keputusan cemerlang setiap semester dan mendapat pekerjaan yang baik sesuai dengan kelayakannya. Amin. 

Anyway, aku denga UPU akan dibuka tak lama lagi. Jadi, macam biasa, if you have any question, kindly leave the comment here. Nanti saya reply okay ❤️ nak dm pun boleh, tapi komen la dulu sebab komen anda amat bermakna. 

Aku pun pelik sebab setiap entry blog can reach to hundreds and thousands of readers. Tapi kurang engagement, jadi adalah lebih baik kalau anda meninggalkan komen, kerana ia akan membuatkan saya bahagia. 

Comments

Popular Posts