Eksiden Time Raya

sebelum aku mula cerita,saja lah nak inform sesiap cerita ni berlaku pada cousin aku pada tahun 2017. 4 tahun lepas.

setiap kali raya, mesti aku teringat kisah ini. sebab kisah ini terlalu sedih, dan memberi impak yang besar kepada dua pupu aku. Obviously dua pupu. aku tak rapat sangat. tapi aku selalu ingat pasal cerita ni.

4 tahun lepas, masa raya, dua pupu aku ni let say nama Ali. Ali ni dia belajar kat UPSI. setiap kali cuti panjang ke, cuti sem ke dia akan kerja. so akan jarang balik rumah. jadi, syawal 2017 dia hilang. lost contact. beberapa hari nak raya hilang. tapi, family dia ingat dia bekerja. 

fast forward, lepas 1-2 hari raya, ibu Ali ni dapat call dari sorang kawan ibu dia yang bagitahu Ali kat Hospital Alor setar. Ibu ali nurse. so nurse kat hospital kenal ali dan ibu ali, so nurse tu call ibu bagitau.

rupanya, ali terlibat dengan kemalangan jalan raya. langgar lari. dah berhari hari ali kena tahan wad, pihak hospital and polis pun tak berjaya kesan family. sebab tu la dia kat hospital lama.. so tak ada sapa tau macam mana dia kena langgar. tak tau apa jadi sebenar benarnya kat Ali ni. tak tau what is actually happen.

time kat hospital, tak silap aku la, sebab cerita ni dah lama. Ali tak sedarkan beberapa hari kat hospital. dan bila dia dah sedarkan diri, dia dah tak jadi ali, dia jadi new ali. 

sebab? personaliti Ali totally berbeza.

Doktor cakap, kemalangan yang teruk menyebabkan ada complication dekat otak Ali. Peratus untuk ali nak sembuh tipis, dan kalau dia boleh sembuh pon, ianya akan ambik masa bertahun tahun. 

Ali ni perangai dah jadi macam budak budak kecik. series. padahal dia dah besar. umur 24/23 tahun aku tak pasti. 

Mak ayah aku pergi melawat Ali n keluarga. mak cakap sedih tengok Ali. memang pada tuhan ja la kita berharap untuk ali mampu sembuh dan hidup seperti sedia kala.

masa mak ayah aku melawat, ali ni terloncat-loncat kat rumah. dah la pakai kain pelikat, nak tercabut kain. mak dia lah yang pergi ke ali suruh ali bertenang dan tolong ikatkan kain ali.

contoh kalau makan, dia tak reti nak tafsirkan apa yang dia nak. contoh,kalau dia kenyang, dia tak reti dan tak tahu macam mana dia kenyang. so dia akan makan non stop even dia kenyang. sebab dia memang tak reti express kan apa yang dia nak.

contoh, dia dahaga dia nak air. dia kan tak reti nak express, so dia cakap kat ibu dia yang dia nak sekilo air sambil hulurkan cawan. padahal dia nak secawan air je.

dia totally jadi macam budak kecik. budak kecik yang peratus untuk nak sembuh jadi dewasa sangat tipis.

sedih sangat. sebab kalau tak, dia dah graduate dah sekarang. in fact, dia ada lagi 2 sem kot nak habis. tapi takdir allah. dia terlibat dengan kemalangan jalan raya.

aku tak pasti macam mana kondisi dia sekarang, sebab dah lama tak jumpa. tapi aku harap he is getting better day by day. nothing is impossible in this world. plus, i am hoping for a miracle to happen.

Comments

Popular Posts