Homestay berhantu

Nota kaki: cerita 3 tahun lepas.


Assalamualaikum. Fuh, mari cerita kisah homestay berhantu. Benda ni terjadi 3 tahun lepas. 

Kami bekerja time tu. Untuk sesiapa yang tetanya, kenapa kerja. Ya,aku suka join event dan jadi event crew. Jadi merata pergi. 

Bila kita kerja event ni, kena tahu yang balik tak menentu especially beberapa hari sebelum event bermula. Sebab time tu kita kena set kan tempat event, organise banyak benda. Basically banyak benda kena buat. Jarang ya kita boleh balik before 1 am. Selalu balik pukul 3 am, 2 am. Tu normal. Sebab memang kena prepare semua cun, baru boleh balik.

Jadi, time tu, kita orang balik pukul 3:30 am if im not mistaken. Dan terus ke homestay. Tak singgah kedai makan. Terus balik sebab dah lewat. Aku memang dah barai. Sebab aku memang dah terbiasa tidur sebelum pukul 12. Boleh bayangkan aku terpaksa buat kerja tidur pukul 3:30 am? Fuh, penat bhai. 

Series series. 

Jadi, bila aku sampai homestay tu. Aku tak cakap banyak. Aku terus masuk bilik. Dan tidur. Aku literally cari bilik and tidur. Tak cakap banyak, aku letak kepala tak sampai 5 minit terus aku tertidur. 

Aku terjaga pukul 7 am. Bangun bangun, aku rush balik rumah aku. Sebab aku nak mandi kat rumah. Homestay dengan rumah tak jauh, tak dekat. Ada dalam 7-8km. Jadi lepas mandi, aku terus rush ke tempat event. 

Bila aku sampai tempat event, semua tengah kecoh. Dorang tak boleh tidur semalam. Kawan aku kena rasuk. Yang dia meracau keliling satu rumah. 

Kawan aku jugak cakap, dorang memang rasa tak sedap hati time first time jejak kaki kat homestay tu. Cuma dorang diam. Tup tup, kawan aku meracau and kena rasuk. Semua orang pegang, semua tak boleh lawan kudrat dia. 

Rupanya, rumah tu memang keras. Kawan yang kena rasuk tu cakap dia memang boleh rasa benda benda tu. And dia rasa memang kat rumah tu kuat. 

Kawan kawan aku yang lain pulak, bijak. Depa sampai kat rumah, depa nak masak makan dulu sebab lapar. So tak tau la kan kot benda tu marah. Datang tengah malam, bising bising. Tu yang dia marah. 

Lepas kawan aku kena rasuk, orang lain semua tak tidur. Jaga kawan aku yang kena rasuk.


Dan, surprisingly, aku tak sedar satu apa pun yang terjadi. Aku tidur mati sebab terlalu penat. 

Comments

Popular Posts