Tok wan

Aku teringat kat tok wan aku.

Tok wan ni,dia tak cakap banyak,nampak garang,tapi baik. Tak garang lansung.

Sebenarnya,aku pun dah lupa muka tok wan macam mana. Samar samar ja. tok wan meninggal time aku 9 tahun.

Aku ingat lagi, kami memang selalu balik kampung time kecik. Macam hujung minggu mesti balik.

Aku ingat la. Tok wan ada bantal peluk yang panjang,aku berebut bantal tu dengan adik aku. Adik aku punya level tak cerdik ni,dia bawa bantal tu and sorok dalam toilet. Pastu entah macam mana,tok wan nampak. And dia marah 😂 that was the first and the last time kena marah dengan tokwan. Beberapa minggu/hari lepas tu,tok wan meninggal.

Satu pasal tok wan,adik beradik kami tak pernah kena marah (kecuali pasal bantal tu). Sepupu lain selalu gak kena marah. Tapi kami memang jarang la. Mungkin sebab kami tinggal jauh. Time kecik kami tinggal di selangor and pindah ke kedah. Jumpa tok wan pun bila cuti ja which was on weekend only.

Rumah tok wan dekat Pulau Pinang. Lebih kurang sejam jugak dari rumah aku.

Speaking of rumah tok wan,dari kecik memang kami panggil kampung 'rumah tok wan'. Tapi lepas dia meninggal,panggilan tu terus berubah. Sebab abah yang suruh tukar. Tukar kepada 'rumah tok'.

Aku still ingat the day when tok wan passed away,we were at perak. Baru lepas ambik kakak. Sekolah Kakak jauh. So sangat penat time tu. Tambah tambah abah,lagi penat.

So, waktu tu sebelum sampai rnr sg perak, abah dapat call. Tak pasti (sebab aku tidur time tu) dapat call dari sapa,tapi dari adik beradik abah la. Cakap tok wan meninggal. Tok wan tak sakit pun. Dia meninggal time dekat masjid. Dia nak solat asar,time dia nak ambik wudhuk tu,dia terjatuh. And terus tak ada dah.

So,sebab time tu kami masih kat perak,so depa postpone untuk kebumi malam tu,sebab takut kami tak sempat sampai. So kebumi esok paginya.

On the way back tu, aku masih ingat lagi. Macam mana tenangnya abah bawa kereta. Maksud aku, memang dalam hati dia sedih,tapi dia tak tunjuk walau sikit. Aku rasa kalau aku jadi abah time tu,memang aku speed 200 km/h. Tapi abah tak.

So kami stop dekat rumah tok wan. And ya,tok wan dah meninggal. Time sampai tu pun dah malam. Dalam pukul 9 macam tu. Lepas tengok, abah terus ajak balik rumah. Sebab nak ambik baju. Malam tu juga la kami balik rumah.

Time tu jiran aku kak fairuz, suami dia tanya. Kenapa rushing rushing. Abah cakap la, tok wan dah tak ada. (Beberapa hari lepas tu semua jiran kecoh cakap pasal ni, rupanya kak fairuz bagitau mak dia,mak dia bagitau jiran jiran lain. Mak kak fairuz tu jiran dekat rumah aku jugak.)

Then sebab semua kelaparan,abah singgah kedai makan. Dalam pukul 11 lebih nak pukul 12 dah time tu,kami terus pergi rumah tok wan.

Esoknya,depa kebumikan tok wan.


Waktu awal awal,aku pun tak percaya tok wan meninggal. Susah nak terima. Tapi lama lama,aku terima.

Aku ingat,time tu exam. Setiap malam kat kampung buat tahlil. So lepas balik ja dari kafa,kami akan terus ke rumah tok wan. Dah lewat malam,balik rumah pulak. Begitu la seterusnya.

Rutin kami time tu tiap malam berulang macam tu. Selalu time maghrib baru sampai rumah tok wan. Pukul 11 centu balik rumah.

Aku tak ada tok wan. Dua dua tok wan tak ada. Belah mak mahupun abah. Tapi aku ada la tok dan opah ♥️

Dua dua sama ja.

Pasal tok adnan,aku tak tau. Sebab time aku leher tok tu dah meninggal. So idk.



Comments

Popular Posts