REVIEW: PASKAL THE MOVIE


Review:paskal the movie
Jap nak tulis in english ke in bm kang ada lagi yang cakap aku bajet 🙄 penat nak dengar kena perli perli ni. Ops.

So. To be honest. I dont know what is paskal about.Sumpah,aku nak tengok sebab kawan kawan aku kata best. Weh ni sumpah kuanghaja. Sebab waktu first day paskal keluar tu,aku ada seminar tau. So selected student je boleh pergi,so i was selected to go to the seminar. So yang tak terpilih ni,dorang pergi tengok wayang. Kuanghaja. Tak nak tunggu lansungkan.

So lets straight to the point.

So,paskal is the first movie yang buatkan aku tengok dua kali. Sebab tak puas wehhhh. The first one,we watched at gsc aman central. Midnight movie,maybe that time i was so struggle sebab mengantuk. Coz paskal started at 12.20 a.m.the second one i i watch at gsc aman central too,tapi this time tengok waktu petang. 

To be really honest. I have no idea. I didn't know what to expect. And,fun facts about me. I hate action movie. I hate everything yang ada scene pukul,gaduh,tembak tembak,semua aku tak suka. Aku suka movie yang relax relax tak stress,tak tertekan.relax,paskal is totally different.

Bila 5 minit dah start,aku cam menyesal gak ah. Sebab tak google tentang apa itu paskal  dulu,and tak buat research movie ni.Tak kan aku nak buang masa untuk cerita macam ni,sebab aku memang tak suka. Dua jam kot. Apa aku nak buat. Waktu ni memang aku geram la. Aku tak suka. Memang spoiled,start start je dah epic. Tapi,ternyata aku salah. 


Sebab,bila aku dah rasa aku tak suka,so i thought that i will sleep in the cinema. Tapi tak,cerita ni buatkan aku tertanya tanya dan aku tak leh dok diam. Sampai aku tak leh sandar,sebab aku turut feel nervous takut sedih semua la. Aku tak rasa penat or bosan lansung tengok movie ni.

Part sedih memang aku nangis habis. Waktu tu memang tak kisah dah budak budak laki seat sebelah bahan ke apa. Sebab sedih do. Part nervous time dorang dalam kapal tu. And part terkejut. Part lawak yan dengan ustaz. Part sedih yang kapal terbang helikopter ahhhhhhhh bestnya.

Part best and puas bila dengar tembakan demi tembakan yang dilepaskan. Rasa puas gila do.
Aku sebenarnya memang tak dapat fikir macam mana ending cerita ni. Aku tahu,obviously kot mana pon malaysia akan menang and boleh handle kes tu. Tapi aku tertanya tanya macam mana caranya. Sebab its quite impossible actually bila tengok movie tu. ( I was thinking about all the paskal yang terlibat dalam kes ni in real life 😭)

YA ALLAH SEBELUM AKU LUPA.JEB kau kuanghaja. Aku memang benci dengan jeb ni. Like plot twist kot for me. Coz i was expected that jeb and hairul azreen apa nama dia aku tak ingat, akan berdua jaga negara sampai bila bila.

Bila part yang last jeb ehem ehem,memang aku tak expect. And benci bodo. Why it turns out like that. And part hujung hujung lawan tu,aku suka. Memang real.

Bila fikir balik,mana ada banyak cakap movie ni. Yang banyaknya dorang buat action tu. Tapi tu la,aku still enjoy.

Sumpah,movie ni macam real do. Series. And kau boleh feel tau movie ni. Sebelum aku tengok movie ni,aku tak baca review apa apa. Tak google apa apa. Lagi dua jam nak tengok,baru aku confirmkan aku nak tengok. Tu pon lepas tu aku bantai tidur. So totally blank.

Ada yang kata ala artis ni tak sesuai la apa la. For me,semua perfect.cukup lengkap. Biar la artis mana pon. Dah memang dorang layak,aku salute la. Sebab aku lepas tengok movie ni (yang waktu first time tu) aku buka youtube and tengok everything about paskal the movie. So when the second time,i was super duper excited. Sebab nak try relate dengan apa yang dorang cakap dalam video kat youtube. 

And,sebenarnya. Paskal dah berjaya buka mata aku and kawan kawan aku tentang anggota seperti paskal,tentera,navy,askar semua la yang sebenarnya menjaga keamanan negara. Tapi tak da sapa peduli. Dulu aku selalu kata,alah geng geng ni bukan ada kerja pon. Sebab mana ada perang kat malaysia. Ternyata aku memang silap. Cubaan pihak luar banyak nak serang. Tapi sebab malaysia ada anggota sehebat mereka untuk menjaga keamanan negara membuatkan malaysia masih lagi aman. Sedikit sebanyak,aku rasa bersyukur dan bertuah dilahirkan dan dibesarkan di malaysia. Sebab,kalau aku duduk di negara yang sedang bergolak,aku takkan dapat rasa apa yang aku rasa sekarang.

I would say paskal is the best movie ever. Rate: 10/10. I give five star ⭐⭐⭐⭐⭐

Congrats to all the cast,producer,crew and tldm. You guys did a good job. I love this movie.

G O O D  J O B  E V E R Y O N E

Banyak berpuluh beratus or beribu (macam imposibble do) movie yang aku dah tengok,paskal ni cerita paling best. Tak ada lansung pasal cinta ke apa. Its good la sebab dah bosan and muak dengan scene cinta. Eh tiber. Tak,paskal is the only action movie yang aku akan tengok. Sebab best. Sampai sekarang aku masih rasa nak tengok lagi.

Oh btw,i've repeat this movie with my family. Heheheheh,aku tak buka mulut pon even i know the whole story,sebab kali ni aku nak hayati betul betul. Best. Best. Best. Tak ada perkataan lain dah.
Oh guess what. We bumped into fasha sandha. She also watch this movie with her family. I feel bad coz i was disturbing her bonding time with her family. I am so sorry. Hehehe. But fasha also says that paskal is a great movie.

Dulu,aku plan tau nak kerja offshore.kawan aku selalu kata aku boleh ka. Kuat kah aku? Ceh. Aku pon kata boleh boleh. Tapi tu dulu,sebelum aku tak tau realiti sebenar dan cabaran yang dihadapi mereka di tengah laut sana. Nyawa terancam. So aku dah tak jadi la nak kerja offshore. Aku takut 😭 aku tak segagah dan seberani mereka yang lain.

Sorry aku tak go through secara details since aku tak nak jadi spoiler. But seriously, berbaloii sangat bayar untuk tiket movie ni .this is totally different dari movie biasa. Go and watch it.

Comments

Popular Posts