RESEPI KEK COKLAT SENANG KEBABOMMMM

aku minat baking since mak beli oven baru.ah la mak beli mahal tapi terperuk dalam kotak.so that,dari situ aku mula belajar buat biskut raya,roti,kek.

Sebelum ini,aku belajar buat kek coklat 3 kali,tapi ketiga tiganya aku gagal,bantat la,kek macam puding (lembik :P),kerass macam biskut kering hahahaha.

lepas tu aku start tanya kawan aku macam mana buat kek coklat dia pon ajar la semua.balik rumah google kek coklat kukus sebab at first aku tak yakin guna oven takut terhangus.

kek coklat sedap tapi aku rasa tak berbaloi beli kat kedai sebab kat rumah aku pon aa bahan-bahan dia,cuma rajin atau tak je.



Bahan Bintang *nama kasi sedap sikit*

1 1/2 cawan tepung gandum (satu cawan + setengah cawan)
1 cawan serbuk koko (aku beli terus dari bakery tak tahu la pulak jenama apa)
1 sudu teh baking powder
1 sudu teh soda bikarbonat

Bahan Bulan perindu

1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
1 cawan minyak 
1 cawan gula 

Bahan Pluto 

3 biji telur ayam basuh sampai ayam menetas
1 sudu esen vanila

Korang mix kan bahan bintang and then ayak,letak tepi

Bahan bulan perindu campurkan dalam satu bekas atau periuk dan masa dengan api yang kecil.make sure sentiasa kacau.kacau sampai sebati.*goyang goyang goyang kepala goyang* jangan over kacau pulak ehh,agak agak dah sebati tutup api n biar dia cool dulu.

blendkan bahan pluto sampai berbuih atau pun kalau kau pemalas tahap dewa kau kacau dengan garpu je.

okey kau ambik bahan bulan perindu (cecair) campur dengan bahan bintang (tepung) sehingga sebati. ni aku garang ni,sebati,jangan nak over over mix kan dia.kau nak pakai mixer ke,pakai tangan ke terpulang lah.lepastu baru mix kan dengan bahan pluto (telur vanila)

ohya,make sure kau dah sediakan bekas untuk menguksus ye,api biar panas.make sure kau panaskan dulu tray kau tu . dan pengukus betul betul panas. oles dengan minyak ke,pelanta ke nthen lapik dengan kertas (aku tak ingat apa nama kertas tu) kalau takde tak payah pon takpe.lepastu tutup lapisan tray kau tu dengan aliumminiumfoil atau pon plasti kau ikat reben je maknon oiii.lepastu kau tutup penutup guna kain .kalau tak paham jugak tekan link dekat bawah

tuang adunan kau perlahan lahan dan kukus selama 1 jam,so that spanjang tempoh 1 jam tu tak payah gedik nak buka tengok.aku tahu la,korang mesti tazzzabar kan?tapi bawa besabar lah.

sementara tunggu tu kalau rajin gi buat topping.takkan nak makan kek coklat ceroii kot?ceroi bahasa kedah,kalau nak tahu maksud gi buka kamus.

Bahan untuk topping 

1 cawan susu cair
1 cawan susu pekat
1/2 cawan serbuk koko
1 sudu minyak

Mix kan bahan bahan ni dan masak sekejap diatas kuali.kacau kacau kacau sampai dia sebati dan makin likat . siappp 

ha lepastu bila kek dah masak,jangan terus curah topping tu,tunggu kek cool down dulu.lepastu curah la sebanyak yang mungkin sambil berfantasi sendiri.lepas tu up to you la nak simpan dalm fridge atau terus makan.kalau aku,aku potong bagi mak test rasa.bila dah ada green light semua orang makan seperti tiada hari seterusnya.

aku tahu ramai yang dah tau resepi ni.biar la,kasi chance aku nak berhuhu dengan blog ini.alaaamak.

kawan aku selalu sruh buat kek coklat,aku bukan tak nak buat,cuma aku bust thooooo.so hopefully its helpful. dan tiada alasan lagi bagi mu. kalau pengukus takde,guna periuk ajaib (aku pon taktau buat cenna) atau pun guna periuk.kau diy la dia punya lapik tu guna dawai yang petak petak tu..lepas tu kukus.

oh ya ,minyak tu terpulang lah nak letak minyak apa,minyak masak ke,minyak jagung ke,planta yang dicairkan ke,minyak goreng kunyit kau yang lebih pon takde hal.tekak kau.asalkan jangan letak minyak petrol udah le

okey,aku sebenarnya banyak homework.dah la hari ini tak cukup tidur.tidur 5 jam je,kau bayangkan lah mata kuyup ini.aku harap hampa semua boleh nampak effort aku tulis ini.ini bukan copy paste,aku tulis sejibik sebijik . resepi ni aku dah hafal.aku dapat dari hakak manis ini. 

dah la,aku ngantuk ini,baju tak iron lagi,homework tak siap lagi,so aku nak settlekan kerja aku . byee semuaaa









Comments

Popular Posts