Kayap

raya kali ni maa mom kayap . honestly, agak tertekan bcs this is ma first time to handle . ya lah , dari apa yang aku research, dia kata sapa kayap tak boleh masak . allahu ! first thing i think is "Sapa nak masak?" . dah la lagi seminggu nak raya . baju raya pon tak siap .hmm . rasa nak  nangis bila tengok mak pulak sakit . aku tau dia pon stress jugak . hmm . so as a only daughter in dis house , aku handle la , masak sahur,sidai kain,kutip kain . iftar semua beli . lipat baju , ergh abah yang lipat . so , xdda la tunggang tebalik sgt .

at first , mak kata mak nak puasa . so aku masak ikan singgang . bad news , mak tak boleh makan ikan yg tak fresh . mana la aku tau ikan fresh ka tak . haiyya . lepas pergi klinik , doktor tak bagi mak puasa . doktor suruh mak makan ubat . doktor kata bahaya . mak pon tak puasa . heheh .

paling stress is , aku research (yaa, google la yg paling banyak membantu) makanan yg sesuai untuk orang kayap. d same thing . i ask fr cadangan makanan . banyak blog tulis takk boleh makan seaffod,bertumis,bnda yg x fresh,ayam,daging n bla bla . ada yang kata kena kayap lagi susah dari orang pantang . yeah . i admit . aku blank se blank blanknya . taktau nak masak apa .

i ask ma untie, she gave d same thing like blogger tulis . ergh . annoyed . yg mak aku dok cakap dia lapaq . i feel so sorry  mom . aku ada tanya "mak nak bubur orang masakkan" . dia kata " habis tu klu makan bubur nak makan dengan apa?" mak marah .

aku faham mak. ya lah tengah lpar kan. 3 hari mak tak makan . dia ada cakap yg dia lapar . hmm , idunno . that day when we went to rmh tok , mak kata mak lapar . mak uda kata ikan bakar boleh makan . abah pusing area rmh tok takda sapa jual . ma mom kecewa . that night, mak ajak abah pergi cari kedai . katanya tak tahan . so mak makan dgn ikan masak cuka . alhamdurillah , mata kepala mak tak bengkak . risau aku .

tapi waktu mak sakit . pling aku terharu is abt opah . tiap2 hari dia call after dia tau mak kayap. risau sangat dia . first syawal, pagi2 lagi opah dah call . nak tanya pasal mak .tapi aku tak angkat . eheh tak perasan . after balik solat sunat raya opah call lagi tanya mak apa semua . malam 1st syawal tu, my family dinner kfc memandangkan saffa tak habis2 dengan AYAM KICAP MELETUP . 

Tapi mak tak boleh makan, mak js order kentang putar . haishh . takut jugak . tapi aku asyik beli kan dia jus oren . supaya takda la dia asik minum mineral water ja .

 ni baju mak sempat siapkkan .tqsm . even dalam sakit2 pon .


Comments

Popular Posts