Kem separuh hari





sepatutnya kem ni berlansung pada 12-14 mac. Tapi itu lah kita ni hanya merancang,allah menentukan.

11 mac,aku derma darah. Boleh bayang betapa pening dan gelongnya kepala otak aku. And time derma darah tu juga,aku settle a few things about document untuk kem ni dengan pihak pengakap daerah. So call cikgu. Lepas tu,cikgu cakap macam ni.

"Boleh tak saya nak minta wakil kelana sana untuk tolong kemas rumah pengakap? Ramai ramai pun tak apa. Kita kemas."

Dan,how can i say no to that order?? Of course aku cakap boleh.

Pening tak boleh bawa bincang lepas derma darah tu. Balik rumah tidur jap. Petang pukul 4 terus aku pergi sana.. ada ramai gak ah time tu yang tolong kemas.. ramai yang aku maksudkan ialah hanya aku,farhani,anis,dini,ceah,nawa ja (sorry kalau ada nama tak disebut,tak ingat sangat).

Dan banyak betul kerja kena settle. Rumah tu tak berpenghuni,so banyak benda kena kemas. Kami ni terkejut juga la,buka pintu,lepas tengok keadaan rumah macam tu. Allahu.

Then ada cikgu time tu. Lupa dah nama cikgu apa. Dia la arah kami pi kedai beli barang cam penyapu,penyedok,pencakar sampah,paku,hammer. Lepas tu kami kemas la walaupun kepala ting tong. Sampai pukul 7.15 kami kemas. Thanks geng yang mana datang tolong.

The next day,dalam pukul 10 pagi kami dah pergi rumah tu. Masuk sekolah jap,and then terus pergi rumah tu. Sambung kemas lagi. Aku cakap dah,rumah tu memang betul betul perlu dikemas.

Pastu bahagi bahagi la kan. Untuk aku nak elak dari buat kerja,aku pergi ikut kak jie beli makan tengahhari.

Time beli makan tengahari ni la,kecoh. Kat area kawasan kami ni,ada orang tu pi buat swab test dekat klinik. Terus la viral satu pekan ni. Sebab takut la kan semua orang!! Rupanya yang buat swab test tu,dorang hanya PUI (patient under investigation) sebab dorang join perhimpunaan jemaah tabligh. So result tak pasti,tapi berita dah viral.kononnya ada covid 19 kat sini.

Netizen ni pun. Tak ada kerja lain,cepat nau jump into conclusion. Memang la kena berhati hati,tapi berita tu palsu kononnya ada pesakit covid kat sini.

 Klinik kesihatan dekat sangat dengan tempat kem/rumah pengakap tu. Semua dah gabra. Aku pun.

Time tu kan, aku terdetik.. "macam mana la eh keadaan bila banyak covid 19 case. And tempat ni pun dah terinfected dengan covid."
Dua tiga hari lepas tu bilangan pesakit covid mencanakkkkkkk naik.

Dah settle beli makan tengah hari,duduk jap,tukar baju terus and jadi receptionist. Lol. Jaga bahagian pendaftaran je pun. Cikgu zati suruh kira duit!!! Maigad sis,i tak yakin dengan diri sendiri. Aku kalau sapa bagi duit,aku mesti kena kira banyak kali. Takutnya lahai.

Tiba tiba,ada cikgu yang dah daftar pelajar dia datang,and nak tarik diri. Sebab pengetua dia call,tak nak tanggung risiko. So lepas tu,ramai lahh cikgu yang datang balik kat kami. Cakap benda yang sama.

Rupanya,ada cikgu dah call pejabat kesihatan bertanyakan pasal covid 19 yang viral kat tempat kami tu. Pihak klinik datang weh bagi ceramah.

Sumpah,part ni aku tabik spring. Sebab pantas gila nak mampos klinik buat kerja. Terus hantar pegawai datang. Bagi info pasal covid-19.  Syabas.

Dan yup,pihak kesihatan kata,kalau boleh batal. Batal. Sebab kita tak nak ada mass gathering. Takut ada yang terkena covid, pastu spread kat orang lain.

And aku pergi personally asked the pegawai. Kem pun kena cancel. Nampak betapa bahayanya situasi time tu. Pastu aku tanya la,kami ada tution. So macam mana. Pegawai suruh pihak sekolah call,dorang bagi no fon dorang kat aku. Suruh aku pass kat cikgu.

Sebab dorang kata,if possible,batalkan je. If nak teruskan boleh,tapi make sure ada penjagaan rapi. Seperti check suhu, bagi mask, prepare hand sanitizer and a lot more.

So kem pun batal la.

Segala penat lelah aku sia sia je... Ezzzz kem batal...

Btw,aku letak je la gambar gambar time kem.

Muka jaga pendaftaran.


Lelaki dua orang tu dipaksa oleh aku untuk join. Thanks amir and aliff. Sebab sanggup join!!

With madam. 

Madam ni buat lawak. Madam ni madam sekolah aku. Rumah pengakap ni dalam kawasan sekolah. So madam ni datang hantar peserta lewat sikit,pastu datang dari pintu belakang. By the time madam and peserta datang,orang dah beransur balik. Dorang pelik je mana semua yang lain.

Thanks yana,nurin,dini & aina join. 



Overall,this is the shortest kem i've ever joined. 
Hahahahahahahahhahahah.
Walaupun sekejap,tapi bermakna.
Kenangan.

Semoga covid-19 cepat cepat beransur dari muka bumi ni. Semoga bumi kembali pulih. Amin.


Comments

Popular Posts