jalan jalan penang day 3

assalamualaikum
 hari ke 3,aku bangun agak lewat.tapi,lepas solat subuh aku terus bersiap.sebab kami plan nak makan roti canai transfer road. 

gerai tu selalu ramai orang,dicadangkan datang awal pagi ye. supaya tak payah berebut tunggu meja.

nasib kami baik,baru sampai,pekerja kedai tu panggil and dia buka meja. terus order.

here aku nak tekankan sikit if you r planning to go to this stall,honestly the roti canai taste so-so. im not gonna recommend people to try this out,but if you want to,dipersilakan.

they dont even asked you what kind of roti canai you want,atau kata lain diorang lebih kepada memaksa. i dont like roti canai banjir,tapi dorang taknak bagi roti canai kuah asing. lagi satu,boleh ke beli roti canai biasa takda ayam?no,dorang tak layan.atau,kalau diorang layan,diorang halai balai.

air?air kosong tak ada. order air lain,and mostly pekerja tu akan suggest untuk order air ais.

macam kami,dia tanya berapa roti,cakap 4,terus dia bawa roti tu.kami tak sempat cakap apa pon. 

harga rm8 per plate. okay je la kot,since ayam dia pon besar. tapi honestly for me i'll give 1 star only.kedai dia tepi jalan gila,ibarat kau tengah pertaruhkan nyawa hahahah. tapi,sebab teringin,kami pon okay je la


lepas dah makan,kami pergi jalan jalan.saja saja.mula mula nak pergi pasar chowrasta,saja usha usha and survey. lepas pergi pasar,jalan jalan and terjumpa famous road teow chew chendol. tapi kedai dia tutup lagi. we were too early.

bila jalan kedepan ada street art,kami pon apa lagi,tangkap gambar la.

perfect angel kannnn?sebab kami jumpa alat ajaib.

ni la dia alat ajaib.cool gila kot.just put your phone and set your timer then smileeeeee.

lepas dah penat jalan jalan tu,kami balik hotel.
lepas tu around 12 pm,kami check out. 
sepupu aku parking kereta dekat padang kota. so from padang kota kami naik bas free untuk ke next destination.

bas free ni senang je nak tahu,dia tulis CAT kat bas dia. and di bust stop pon ada board yang sentiasa update pasal bas. and dia akan cakap bila bas sampai.ye dia bercakap.

aku pergi ke street art berpandukan maps yang aku dapat dari hotel.

while waiting for the bus



so bas berhenti di pengkalan ferry,kami turun situ and jalan sikit untuk pergi ke chew jetty.basically chew jetty ni ialah perkampungan kaum cina yang berada di atas laut.bawah tu memang laut. kiri kanan dorang buka kedai. dan bila sampai kat hujung,ada temple.

so ni bot bot yang aku tak tahu nelayan ke apa ke.

random street art that i found.

here is me.my face tengah tahan panas membahang.dengan bodohnya pakai baju hitam.

next street art,this one is the nearest to the chew jetty based on maps that we got.

comellll

another street art.there is a lot of street art and a lot of pic of course!im not gonna put all the pic in this entry. nanti hampa bosan.

waktu panas gila,sepupu aku stop and buy old-school-shave-ice cream

or 

air kepal


rm 3 each

basically,on the 3rd day,memang kami pergi street art ja. 

and then around 2 something,kami pergi ke pasar chowrasta balik. sebab nak balik some sourvenier for the fams.

again,im not gonna put a lot of pics.

here is just me and my twin.

after that, we went to kfc to eat lunch. overkan pergi penang makan kfc?tapi sebab banyak kedai ramai orang terlalu sesak.baik pergi kfc,lengang.

lepas pergi kfc,aku suruh cousin aku drop aku dekat ferry,sebab aku and saffa nak balik ke seberang dah. nak balik kedah. 

kami turun ja kereta,ada satu laluan,ada polis bantuan. kami tanya pak cik tu,dia cakap straight ja guna jalan yang kami dok jalan tu. berjalan la kami ke ferry. dan kebetulan rezeki,ferry baru sampai. apa lagi berlari la aku dengan saffa naik ferri.

dari pulau nak ke sebrang,harga tiket free. tapi kalau dari seberang nak ke pulau,kena bayar rm1.20.
jadi kami free ja naik feri tu.at least ada pengalaman.


kami turun di penang sentral. lepas tu kena ambik train untuk balik kedah. 

hampa kena turun ke tingkat 2 kot,aku tak ingat tingkat berapa yang menghubungkan jalan ke train station. tapi banyak polis bantuan,anything just ask them.

i was thinking to just book a grab car,but then polis tu cakap kena naik tingkat 7.pengsan aku!!!!

sebab memang kaki dah lenguh dah jalan waktu tu pon pukul 5 lebih,aku pon jalan kaki naik train.

nasib and rezeki,beli ja tiket,baru berjalan turun bawah,train baru sampai.alhamdulillah.rezeki

the end.


conclusion, best pergi penang. but it was to crowded with tourist. i think i'll go to penang again,but not on the weekend,i would like to go on weekdays.

selalukan tengok orang pergi penang kayuh basikal pa semua,aku cadangkan tak payah la sewa basikal.

baik sewa motor,cepat sikit. sebab kalau kayuh basikal.penat ja. dan tak leh cover banyak tempat.tapi kalau hang tak ada lesen,okay kayuh la basikal.


satu street art ke street art yang lain agak jauh. jangan lupa pakai sunblock,kalau tak,kulit terbakar dan hitam macam akuuu.

trip ke penang kali ni aku pergi naik kereta,okay.tapi jalan jammed.

sepupu aku cakap penang ni vibe dia macam langkawi. haah,macam langkawi.dipenuhi tourist.

but if i need to choose betweet penang and langkawi,i would choose langkawi. coz langkawi is so better then penang (in terms of the traffic,environment and a lot more)

total cost for 3 days 2 night rm 100/pax
its quite cheap.
maybe because we have 5 including me,so everything kami bayar bersama.
plus the first night we slept at my cousin's place. so jimat la.

kudos tu my gang saffa,along,nadia and aisyah.




Comments

Post a Comment

Popular Posts